Saturday, April 12, 2008

Sustra: Kubu

Neo menarik nafas panjang. Kaki kanan dan kirinya ditujah-tujah untuk mengurangi lenguh. Kemudian, Neo sambung semula kerjanya. Neo susun batu-batu granit dipalit mortar satu demi satu, kini dinding empat segi itu separas dada. Dua ekor kambing gurun merenung Neo dari atas bukit batu kecil, dan mereka berpandangan seketika. Kenapa agaknya?

Neo perlu cepat. Kubu ini mesti siap sebelum mereka datang. Sebelum mereka menyerangnya lumat-lumat. Neo tak mampu lagi menerima serangan mereka dalam keadaan terbuka seperti sebelumnya. Fikirannya terlalu kacau. Kalau serangan kali ini tidak tertahan, entahlah ...
Kubu ini miliknya. Neo perlu pertahan fikirannya dari terus diserang dan dilumatkan. Kubu ini mungkin satu-satunya benteng yang boleh menyelamatkan fikirannya.

Sesekala, Neo memicit-micit dahinya. Debu pasir diterbangkan angin panas, mengabui pandangannya. Fikirannya masih kacau. Masih bergelora dengan kotoran. Terik mentari di padang pasir ini benar-benar membakar semangatnya. Mana Morpheus? Dia seharusnya telah sampai di sini membawa kantung air. Mana?

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com