Wednesday, April 9, 2008

Jalan2: Sessi Melawat Kubur Lama

Kami memancing:
Aku ingat lagi. Hari tu, 2007, aku ikut abang pergi ke Teluk Memali, sebuah kampung di pinggir Sungai Perak yang telah ditinggalkan kerana tebingnya runtuh hingga mencecah ke kaki tangga, untuk memancing spesis ikan yang eksotik (Ara-Ara, Lais dll). Di sepanjang tebing Sungai Perak memang banyak kubur-kubur lama kerana petempatan awal adalah di pinggir sungai ini atas sebab kemudahan pengangkutan airnya. Aku berjalan sedikit ke utara untuk mencari tempat sesuai melabuhkan kail, sehinggalah aku sampai ke kawasan perkuburan lama dan aku hairan melihat deretan kubur-kubur di situ.

Aku labuhkan mata kail, kemudian aku kembali ke kubur-kubur di situ. Kubur lama yang paling hampir ke tebing sungai yang runtuh hanya sekitar 15 depa dari gigi air. Aku hairan kerana batu-batu nesan di situ bermacam-macam. Ada yang hanya sekeping batu setinggi 2', ada berbentuk seperti rumah kecil. Tapi, yang paling mencuri perhatian aku ialah kubur yang di tengah-tengah. Batu bertanda salib dan agak tinggi, sekitar 5'. Tidak jauh dari kawasan ini, ada beberapa kubur-kubur yang aku rasa milik muslim.
Itulah tapak asal kubur J.W.W Birch, sebelum jasadnya dipindahkan ke tapak pelancongan di utara sana, dan kemudiannya dipindahkan ke negara kelahirannya. Ada dua lagi kubur bukan muslim, mungkin pengikut atau anak isterinya, aku tak dapat baca tulisannya.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com