Wednesday, April 9, 2008

Jalan2: Sessi Melawat Kubur Lama 2

J.W.W.Birch:
Banyak cerita aku dengar tentangnya: tentang kesombongan, tentang kebiadapan dan cukai bijih timahnya. Ada lagi? Ya, tentang mungkin sedikit manipulasi sejarah telah dilakukan demi menaikkan semangat nasionalisme. Si Pitung, Dato' Maharajalela? Antara watak-watak utama sejarah ini.
Tiadakah sedikit kebaikkan pun yang dibawa oleh Birch? Cuba ini:

- Sistem percukaian yang lebih baik. Sebelum ini, Orang Besar-Besar daerah atau sesiapa yang kuat dan bangsat akan meminta cukai untuk setiap sampan/kapal yang lalu di sungai. Birch telah memperkenalkan sistem cukai yang berpusat (walaupun banyak yang dibawa ke England).
- Teknologi pengangkutan seperti keretapi dan jalan darat, memungkinkan penerokaan petempatan baru yang jauh dari Sungai.
- Pelabuhan yang maju dll. Pemansuhan beberapa adat yang tidak adil, seperti sistem hamba dan hamba hutang dll. Mungkin ada lagi...lu pikir la sendiri.
Apa yang kita dengar dari sejarah yang mungkin telah dimanipulasikan itu? Tentu sekali cerita bagaimana kebiadapan Birch naik ke rumah tanpa buka kasut, cerita tentang dia mengurung atau menyimpan perempuan orang kampung, cukai yang tinggi, undang-undang yang menyusahkan orang kampung dll...lu pikir la sendiri.
Tapi, pernahkah pula kita fikir, kalau semua ini berlaku, kenapa istilah Bermaharajalela ada dalam kamus peribahasa Melayu? Bermaharajalela yang bermaksud berbuat sesuka hati dan dikaitkan dengan sifat yag jahat? Kenapa? Kenapa tidak Ber'Birch' yang mungkin boleh dimaksudkan dengan amat kurang ajar itu?...lu pikir la sendiri.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com