Sunday, April 20, 2008

Sketsa: Teksi sapu Sungai Manik

Sketsa orang kampung:

Minah Jeran terkedek-kedek mengejar Makcik Wok yang agak pantas. Selipar jepun Minah Jeran tertanggal dua tiga kali.
"Teman dah kate, kome tu jalan macam itik Serati" Makcik Wok.
"Kome tu yang laju sangat, macam kene kejor dek antu ayor".
"Kome punye pase le, bas udoh bertolak".
"Tak ape, kite naik teksi sapu si Karim tu" Minah Jeran.
"Eh, bukan ke dia keroje hari ni?".
"Iye, tapi dia buat keroje part time angkut orang".

Minah Jeran melambai-lambai Karim. Karim belok ke bahu jalan.
"Woop..wooop! Stop. Kamu anto kami balik, Karim" Minah Jeran.
"Tapi..." Karim.
"Alahhh, kami bayor le duit minyak" Minah Jeran.

Minah Jeran menolak pintu van dan duduk. Makcik Wok teragak-agak nak masuk. Makcik Wok duduk disebelahnya.

"Wuiiii..laju juge Karim bawak van. Kecut teman dibuatnye" Makcik
Wok.
"Kome jangan risau, kalau Si Karim bawak van ni, orang semua ke tepi bagi jalan. Semua orang kenal Karim" Minah Jeran.
"Eh! Betoi la, hebat jugak karim ni. Polis pun tak kejor, tak saman pun".
"Memang pun, sekali Karim pasang lampu, polis mesti bagi jalan".
"Elok bebenor le tu. Cepat le sikit kite sampe ke rumah".

Karim belok ke kiri dan memasuki perkarangan bangunan dua tingkat lalu berhenti di petak kuning yang disediakan khas.
"Hey, Karim. Apa pase kamu ke sini? Kami nak balik" Minah Jeran.
"Ha! Dah, turun le. Aku nak pegi ambik orang eksiden" Karim.


4 comments:

Rusnita said...

em... Keje bawak ambulan rupanyer...
ok gak lawak ni.

Paku Payung said...

Sketsa kehidupan orang kampung...biasala bende-bende macam tu. Ada yang lebih dahsyat lagi...

ADF400 said...

So..kemana kita nak jalan minggu nih? hehehe

Anonymous said...

yg nih plg best... mcm crt pak pandir.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com