Saturday, May 10, 2008

Jalan2: Konspirasi kelas pertama?

Pagi itu. Aku. Di meja sebelah. Aku suap karipap inti daging. Aku kunyah perlahan-lahan sambil mendengar.

'Betul! Aku cakap betul.'

'Apa kaitan beras dengan tepung, dengan minyak masak, dengan minyak petrol? Semuanya ada kaitan dengan monopoli, ada 'tol', ada suap-suap.'

Damm! Ah Pin tepuk meja. Agak kuat. Rama tersedak. Diletakkan semula teh tarik.

'Semua tu bukan kena masuk makmal canggih-canggih. Bukan kena pergi bulan nak tanam. Bukan kena berperang kalau nak dapat. Semuanya Tuhan kasi. Kita cuma kumpulkan dan agihkan. Itu saja. Kenapa harga perlu naik? Itu semua sebab monopoli, ada 'tol', ada suap-suap!'

Dammmmm! Ah Pin tepuk meja lagi. Rama kelam-kabut memegang teh tarik, takut tertumpah.

Aku. Di meja sebelah. Aku suap karipap inti daging. Aku kunyah perlahan-lahan sambil mendengar.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com