Sunday, June 22, 2008

Jalan2: Cerita tentang landasan ...

Termenung... Kemudian, aku snap landasan kosong.



Itulah yang mampu aku buat sambil menunggu tren yang tak sampai-sampai. 12.10pm...tiba-tiba nombor tu berkelip-kelip...12.23pm...berkelip-kelip lagi...12.30pm...baru tren sampai.

Janji Melayu?
Agaknya, segala yang ada perkataan "Melayu", semuanya tak boleh pakai, termasuklah Kereta Tanah "Melayu". Masa di KL Pusat, suara dari corong penyiar sayup-sayup berbunyi ' Tren dari Pelabuhan ke Sentel pada 6.13pm telah dibatalkan. Tren seterusnya akan tiba pada pukul 6.30pm...'

Aku ketawa dalam hati. kenapa tak cakap tren tu terlewat! Tak dapat sampai on-time! Lenguh kaki aku berdiri, bukan ada banyak kerusi, panas pulak tu, yang ada cuma kipas yang mengitar semula debu-debu dalam kubur konkrit besar tu.

Setiap kali lalu di Angkasapura, tren mesti kena slow. Sampai sekarang aku tak faham kenapa. Tunggu tren dari arah satu lagi lepas dulu kot. Tapi, bukan ke landasan tu berkembar? Aku tak faham.
-----------------------

Tapi, bila aku teliti balik foto yang aku snap kat atas tu, aku teringat masa geng kita orang lepak kat Stesen Keretapi Ipoh pukul 2 pagi, pekena Sup Ekor...ya...pertama kali aku disaji dan diuji dan dicabar untuk hirup Sup Ekor. C'man Penang hanya tersenyum. Dayaque yang beria-ia cabar aku. Kawan-kawan lain turut tersengih, menyindir.

"Ekor penuh ta** " Aku.
"Itu peribahasa untuk ayam jantan berkokok. Ini lembu" Dayaque.
Aku hirup sedikit. Masin ada, masam pun ada, bau lemak menyengat hidung. Tapi, itu dulu. sekarang, Sup lutut pun OK!
------------------------

Aku teliti lagi foto yang aku snap tu. Aku teringat lagi:

"Cuba kau tengok, landasan ni seolah-olah bercantum di hujung sana" C'man Penang.
"Tak adalah lah. Dia bercantum hanya dalam fikiran kau je" Aku.
Kemudian, kami termenung memikirkan sesuatu. Akhirnya, aku bersuara.

"Itulah bezanya..." Aku.
"Beza apa?" C'man Penang.
"Beza orang yang tahu dan orang yang cuba ingin tahu"
"Hmm.."
"Kalau buat kesimpulan hanya dari apa yang kau boleh nampak, kau akan kata yang landasan itu bercantum somewhere kat hujung sana. Tapi, oleh kerana kau pernah naik keretapi, kau tahu yang landasan itu tak akan bercantum kat mana-mana pun" Aku.

"kau betul, tapi aku tahu sebab aku belajar dan faham apa itu landasan keretapi. Jadi, aku tahu landasan tu memang tak akan bercantum kat mana-mana pun" C'man Penang.
"Ya, itulah bezanya antara orang yang hanya percaya kepada mata dan orang yang melihat dengan mata kalbu" Aku.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com