Friday, June 13, 2008

Jalan2: Tepian kali yang nyaman...


Kali = Sungai kecil atau parit.
.
Yang melintang dan hitam tu adalah batang aku...oops...batang joran aku. Tempat ini terletak di sebelah Star Cruise parking. Dulu, 3 tahun dulu, aku selalu juga duduk-duduk menunggu ikan sambil 'menganyam' masa di Pelabuhan Star Cruise. Tapi, itu dulu, sebelum kebenaran melepak kat situ ditarik balik .
.
Aku pergi ke situ lagi pada minggu lepas, tapi dah ada pak gad. Aku tanya pak gad tu, kat mana orang selalu menunggu ikan naik ke darat, dia pun tunjukkan ke sebelah kanan dia.
.
"Abang undur dua tiga gear, lepas tu masuk lorong kelikir ke kiri. Sampai hujung, abang parking kat situ. Lepas tu, abang masuk ke dalam hutan bakau pinggir laut, ikut denai kesan laluan orang macam abang"pak gad.
"Abang konfem saya tak boleh sesat kalau ikut denai tu?" Aku.
"Alahhh...hutan tu bukan tebal sangat. Kalau abang sesat pun, dua tiga hari, mesti jumpa punya mayat abang..." pak gad.

Celuparnya mulut dia! Aku nak cari rezeki la, bukannya pergi skodeng orang. Aku pun ikut saranan dia, dan akhirnya sampai kat tebing sungai dalam gambar kat atas tu.
.
Waktu aku sampai, air tengah surut dan baru nak naik. Selang 30 minit aku labuhkan umpan, ada tiga orang mamat dari timur datang bawak jala.
"Abang nak jala apa?" aku.
"Apa-apa yang boleh dijala" diaorang kate.
"Oooo....." aku.
.
Selang 15 minit lepas tu, tiga orang India datang bawak bento (sejenis perangkap untuk ketam).
"Abang nak perangkap apa ? Biawak?Tak pernah nampak pun benda ni" aku.
"Saje try test ketam kat sini, nak cuba tangkap seekor dua" diaorang.
"Oooo..... " aku.
.
Air pasang mati, maknanya air lambat naik dan naik tak tinggi. Air tak berapa baik, kalau air slow naik, maknanya air darat yang mengalir ke laut patah balik ke darat, jadi ikan tak berapa suka ikut air macam ni. Kalau air pasang besar, air laut pun ikut sekali naik, jadi ikan akan ikut sekali. Aku pun patah balik pukul 6.30pm.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com