Tuesday, June 3, 2008

SkeTsa: S.O.S - Semua Orang Susah

Berpinar-pinar mata Yeop Kulop Tokei Petai, tangan kanannya menekup dahi yang kemerahan. Terkedek-kedek Yeop Kulop Tokei Petai berjalan ke arah kerusi panjang.

"S**l punya Dolah, aku baru cakap sikit, dia dah cepuk aku" Yeop.
"Apa yang kamu buat sampai dia marah sangat?" Bibah, isterinya.
"Aku dah kata, mulai hari ini, harga Petai aku naik 20sen. Dia tak puas hati".

Petang tu, Dolah Tempoyak berarak keliling kampung, bagi tau harga Petai dah naik 20sen. Heboh satu kampung. Hashim Pencen, Minah Jeran dan dua tiga orang lagi turut melalak. Timah Janda naik pitam bila dengar harga Petai dah naik 20sen. Sambal petainya akan naik harga juga, mungkin tak laku lagi. Tak boleh jadi, Tok Ketua panggil Yeop Kulop Tokei Petai dan semua orang kampung ke balai raya.

"Aku nak tanya, kenape kamu naikkan harga Petai kamu?" Tok Ketua.
"Dah 5 tahun aku tak semak harga Petai aku, dah sampai masanya" Yeop.
"Tapi...Petai tu kamu ambik dari hutan, bukan kena bubuh baja pun" Tok Ketua.
"Setiap kali habis panjat, aku terpaksa urut pinggang aku. Harga minyak urut tak pernah aku berkira. Kira subsidi la tu. Tapi sekarang ni, kerap sangat aku berurut, pinggang aku asyik sakit je. Mana aku tahan nak subsidi lagi..." Yeop.

"Ramai yang menanggungnya bila harga Petai kamu naik 20sen" Tok Ketua.
"Tak apa, aku strukturkan semua harga Petai" Yeop.

Hashim Pencen mula senyum, Minah Jeran pula tersengih, Timah Janda urut-urut dada tapi Dolah Tempoyak mengerutkan dahi, betul ke ni?

"Ok. Untuk memastikan kesaksamaan, harga Petai akan kekal bersubsidi untuk yang miskin. Untuk yang berpendapatan lebih, harga Petai adalah 20sen lebih mahal..." Yeop.

Orang kampung bersorak riang. Ada yang terlondeh kain, Pak Kaduk terkoyak seluar kertasnya (pinjam watak).

"Tapi.... mereka yang beli Petai dengan harga bersubsidi... setiap malam Jumaat kena datang ke rumah aku, bawak minyak urut dan urut pinggang aku... bergilir-gilir sampai pagi..." Yeop.

Orang kampung mula menggaru-garu kepala. Timah Janda rasa ngeri...

.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com