Monday, June 9, 2008

SusTra: Sang Durjana Tapa ... 3

[Versi ini ada monolog]

Sang Durjana Tapa, si pendusta atau siapa pun dia, itulah dia sebenarnya.
Si pendusta itu melayang membelah awan ke puncak Qaf. Sayap kejam hitam disemat kemas. Dia perhatikan sekeliling, di bawah sana. Tompok-tompok nyala api dan asap tebal menyelubungi daerah miskin dan kelam itu. Jauh di kanan sana pula, daerah yang belum dia sentuh, punyaan Adijaga. Si pendusta itu mendengus panas dek silau cemara dari Puncak Keagungan di situ, pusat kota ketamadunan.

'Aku pasti ke situ, satu hari nanti dan aku akan campak cemara itu ke laut Khalzum. Kota itu telah aku kepung dengan nafsu. Perlahan-lahan asap nafsu itu ditiup masuk ke pinggir kota dari lubang-lubang kepalsuan yang aku gali. Biarkan mereka mabuk perlahan-lahan, biarkan mereka alpa dengan kepura-puraan. Biarkan mereka berlumba-lumba menghiasi rumah-rumah mereka dengan kemewahan, biar mereka dirikan tugu-tugu kemegahan, segah Puncak Keagungan itu. Kemudian, akan aku perintahkan tikus-tikus tenteraku bertebaran di sana, memasuki setiap lorong dan rumah untuk membisik dengki dalam sanubari para isteri, membisik keraguan dalam sanubari para suami, membisik rasa berontak dalam sanubari anak-anak mereka. Kemudian, akan aku rentap jiwa mereka yang terpinga-pinga, sedang mereka tidak percaya dengan apa yang berlaku. Itulah masanya, ya! itulah masanya aku semat kata-kata dusta dan pasti Adijaga tidak akan mampu menahan kaumnya'

Di kota ketamadunan, Adijaga dapat merasakan dirinya diperhati dari jauh. Dan angin semakin kuat bertiup dari selatan, menerbangkan debu-debu ke segenap lorong-lorong kota. Dan suara angin itu tidak semerdu seperti sebelumnya. Adijaga dapat rasakan sesuatu akan berlaku.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com