Tuesday, June 10, 2008

SusTra: Sang Durjana Tapa ... 4

[Jiwa celaru yang berperang]

Adijaga mengawasi sekeliling. Dari puncak bukit kecil itu, Adijaga memandang ufuk Selatan yang merah. Debu duli berterbangan dan ufuk merah itu semakin hampir. Adijaga termenung seketika, dia keliru.
"Itu angkara engkaukah, Durjana?" Adijaga.
Sang Durjana Tapa, si pendusta atau siapa pun dia, melayang turun dari puncak Qaf menghampiri Adijaga.

"Bukan. Itu maha dahsyat!" Sang Durjana Tapa.
"Mungkin itu dari Gusti Agong, untuk kau Durjana!"
"Mungkin tapi aku pasti bukan untuk aku seorang. Kau turut sama"

Debu duli merah dari ufuk selatan menghampiri pantas. Gunung-ganang yang dilandanya berputar dan hancur. Lidah-lidah angin selatan mulai kuat meniup rambut Adijaga dan Sang Durjana Tapa. Kedua-duanya berpandangan, kengerian mula terasa.

"Saudaraku, aku rasa inilah sepertimana janji Gusti Agong" Sang Durjana Tapa.

Angin semakin kencang, debu duli menampar-nampar muka. Semakin sukar untuk membuka mata. Adijaga melihat kota ketamadunan di belakangnya, lalu menggelengkan kepala. Angin maha kencang membawa debu duli dari ufuk selatan mula melanda daerah miskin dan kelam itu. Pekikan ketakutan kedengaran bersama-sama bingit deruan angin. Di sebalik angin kencang itu, api merah kian mara dan membakar segala yang berada dalam laluannya. Dahsyat. Gunung-gunung hancur dimamahnya, batu-batu yang terbakar terbang ditiup angin kencang dan menghentam apa-apa sahaja yang ada dalam laluannya. Ufuk merah selatan semakin hampir ke daerah miskin dan kelam itu.

"Bersedialah, Durjana"
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com