Thursday, June 12, 2008

SusTra: Sang Durjana Tapa ... 5

Sang Durjana Tapa, si pendusta atau apa pun gelarannya, itulah dia. Si pendusta itu berpaling kepada Adijaga dan tersenyum sinis.

"Aku bersedia?!! Untuk apa? Pembalasan?" Sang Durjana Tapa.
"Mungkin?!! Kau telah membunuh orang, Durjana"
"Ooo... Kau perlu tahu ini, kalau aku bunuh beberapa orang aku akan digelar pembunuh. Tetapi, kalau aku bunuh beberapa juta orang lagi, pasti aku akan digelar orang si Penakluk yang Hebat!! Sedarlah, saudaraku. Manusia sentiasa keliru"

Angin kencang. Batu-batu berapi menghujani daerah miskin dan kelam itu, api mula menelan segala yang ada, hapuskan segala derita penghuni daerah itu, tamatkan semusim seksaan Sang Durjana Tapa. Tiada lolongan sedih lagi, tiada jeritan pedih dari daerah miskin dan kelam itu lagi. Segalanya lebur bersama-sama api, dan ufuk merah dari selatan, yang kini mula berubah arah, menuju ke kota ketamadunan.

Sang Durjana Tapa memaut pinggang Adijaga, lalu melayang menuju puncak Qaf. Dari situ, ngeri amat jelas. Angin yang membawa api seolah-olah aliran banjir dari selatan yang menenggelami lembah di bawah sana.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com