Saturday, June 7, 2008

SusTra: Sang Durjana Tapa

Ini daerah terasing. Ini daerah yang menyatukan kehampaan, kelaparan dan kemarahan. Daerah terbiar. Atau mungkin saja sengaja dibiarkan miskin begini.

Adijaga berjalan, hati-hati menyusun langkah di antara tubuh-tubuh yang kering. Tangan-tangan kurus diangkat-angkat meminta sesuatu untuk dimakan. Adijaga gelengkan kepala. Dia tahu angkara siapa. Lantas melompat naik ke pelana. Kuda apinya dicabuk beberapa kali dan memecut pergi keluar dari daerah ini.

Adijaga memerhatikan si gelojoh itu dengan pandangan jijik. Mual dengan apa yang berlaku, Adijaga berpaling ke arah sungai yang mengalir lesu dan kotor.

Sang Durjana Tapa, si gelojoh yang menyentap dan meratah daging-daging yang berjurai dari selangka manusia yang terpejam matanya, menahan sakit yang amat. Raungannya kecil dan lemah. Pasrah, tak mampu, terlalu lemah hatta untuk menjerit. Senyuman si gelojoh melebar puas.

"Durjana, kau hidup atas kesengsaraan orang lain".
"Bukan, mereka yang memilih untuk menjadi begitu".
"Durjana, Pendusta Bermata Satu atau apa pun namamu, kau yang memilihnya, bukan mereka. Kau fikir dunia ini hanya untuk kau?"
Sang Durjana Tapa tersenyum, sinis.

"Mungkin kau yang tidak sedar semua ini. Dunia ini bukan untuk semua. Bukan! Dunia untuk yang berkuasa. Mereka ini tidak ubah seperti daging rusa yang kau buru dan makan. Apa bezanya? Dunia adalah kita dan kita adalah dunia, dan aku berada di puncak hierarki. Aku makan apa yang ada di bawah. Kau?".

"Falsafah yang kejam dan kotor. Kau ada kuasa dan kau jadikan mereka lemah. Kau sekat, kau tahan tangan-tangan mereka dari menyuap roti ke mulut isteri dan anak-anak kecilnya. Kau padam api di dapur-dapur mereka. Kau jadikan malam mereka gelap-gelita. Kau cemari perigi-perigi mereka dengan tuba. Kau rentangi jalan-jalan mereka dengan onak dan duri".

"Aku menjalankan kekhalifahanku. Dan mereka ditakdirkan menjadi hamba-hambaku dan haiwan buruanku."

"Bukan! Kau kumpul kekayaan dari kesengsaraan mereka dan jadikan mereka miskin. Terlalu miskin sehingga hidup mereka umpama haiwan. Dan kau jadikan buruan untuk lampiaskan serakahmu. Dan bila tiada lagi anak-anak kecil untuk kau gembalakan dan buru, apa yang akan
kau lapah nanti? Kau pula akan kelaparan! Percayalah, kau pula akan kelaparan!".

Sang Durjana Tapa tersenyum lagi, tetapi kali ini senyumannya lebih
kelat.
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com