Thursday, July 10, 2008

Jalan2: Bila cahaya bulan bertukar merah...

Kechewa...
Entah kenapa, aku rasa lemas bila fikirkan macam-macam hal sekarang ni.

Aku lihat segalanya dalam kesimbangan yang hakiki, yang sejati. Dalam keseimbangan, tak semestimya sama dari segi fizikal. 3 orang yang pandai mampu mengawal 100 orang yang gila, tapi kalau ditambah 2 orang gila lagi, mungkin 3 orang pandai tadi dah tak mampu mengawalnya dan perlukan 1 orang pandai lagi untuk mencari satu kedudukan keseimbangan yang baru yaitu 4 orang pandai mengawal 102 orang gila. Itulah keseimbangan yang aku maksudkan.

Malam semakin panas. Gerrah. Rimas. Nak tidur pun kena berkipas. Dulu tak macam ni. Bila dah selalu berkipas, tekak pun selalu perit. Jadi, gula-gula sakit tekak menjadi teman yang sentiasa ada dalam kocek seluar. Jadi, untuk aku selesa tidur malam, aku perlukan gula-gula sakit tekak sentiasa ada dalam kocek. Keseimbang beralih kepada kedudukan yang baru.

Makanan dah tak cukup untuk dunia. Sebab tanaman musnah sebelum tuai. Sebab cuaca tak menentu. Sebab kestabilan sistem cuaca dah dikacau. Sebab manusia teroka hutan nak besarkan ladang. Sebab manusia semakin ramai........bangau oh bangau, kenapa engkau kurus???

Adaptasi kehidupan semakin cepat. Perubahan demi perubahan. Yang dulunya hanya berlaku sekali setiap 10 tahun, kini boleh dikatakan tiap-tiap minggu. Aku tengok aku. Aku tengok Mama. Aku tengok Paku Payung... entahlah, mungkin Paku Payung mampu lakukannya.

Dunia cepat merubah manusia yang merubah dunia asalnya.

Hukum Tuhan. Hukum yang Tuhan perintahkan pada dunia ini. Dunia patuh kepada hukum ini. "Dan diperintahkan bulan untuk beredar pada laluannya. Adakah kau beredar dengan rela atau paksa? Aku rela" Dan bermacam-macam hukum yang manusia belum faham. Apa yang berlaku adalah hukum. Kita mengganggu keseimbangan. Maka hukum pun berlaku. Dan kita semua terhukum...panas dan kebuluran dan macam-macam lagi....

Aku akan terus kechewa, sehingga cahaya bulan bertukar merah dan malamnya, aku rasa bintang-bintang semakin hampir menyentuh ubun-ubun. Tatkala itu, para malaikat semakin kerap mampir ke rumah, menceritakan peristiwa... dan juga memberikan khabar...

Sehingga cahaya bulan bertukar merah....
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com