Thursday, August 7, 2008

Jalan2: Pintu berkunci dan terkunci

Arrggghhh....

Sebaik-baik aku tutup semula pintu utama rumah baru tu, aku tergerak nak buka balik. Alih-alih, dah tak boleh bukak. Tombol boleh pusing tapi pin dia tak bergerak. Pintu terkunci.

Aku dah tau kelmarin lagi. Lubang kunci pada tombol luar dah terperosok dekat setengah inci ke dalam. Dah longgar. Tapi masih boleh guna anak kunci dan masih boleh buka pintu rumah tu.

Bila masuk saja ke dalam rumah, pertama sekali ialah nak baiki mana-mana yang longgar pada kunci tu. Aku pun tanggalkan segala-galanya dari daun pintu dengan bantuan pemutar skru dan tangan-tangan gebu Mama. Aku belek-belek. Aku ketatkan mana yang longgar.

Kemudian, aku belek pula lubang anak kunci pada tombol bahagian luar yang terperosok setengah inci ke dalam. Aku dapati ia bukan longgar, tapi inner housing dia dah pecah. Dah tak boleh buat apa-apa lagi. Tapi, bila aku pusing tombol tu, semua mechanism boleh berfungsi, kecuali tak boleh kunci. Loose... Nak tukar, mana ada kedai hardware bukak pukul 10.30 malam.

Aku pun masukkan semuanya balik ke daun pintu. Dan mula arahkan semuanya keluar, untuk beredar pulang ke rumah lama. Tapi,aku kurang pasti sama ada aku masukkan shifting mechanism tu ngam-ngam dengan dia punya slot key pin atau tak. Aku tak pasti.

Sebaik-baik aku tutup semula pintu utama rumah baru tu, aku tergerak nak buka balik.
Alih-alih, dah tak boleh bukak. Tombol boleh pusing tapi pin dia tak bergerak. Pintu terkunci.

Arrrgghhhhhh....
.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com