Friday, September 19, 2008

Jalan2: Bazaar Ramadhan hantu cekik

Semalam.
Kami tak masak apa-apa untuk berbuka.
Sebabnya.
Semalam.
Ada pasar malam di jalan bawah bukit tu.

Aku pecut kuda api aku.
Paku Payung telefon. Dia nak minum air yang lain.
Aku tanya balik, air lain yang macam mana?
Dia diam sekejap. Dia fikir sekejap.

'Air Oren'
'Air Oren Mama boleh buat kat rumah'

'Air sirap bandung'
'Mama boleh buat jugak kat rumah'

'Air Soya'
'Air Soya ada dalam peti sejuk'

'Errr....air ape-ape je lah yang ada kat sana' katanya.

Aku tau, bukan sebab jenis air yang dia minat, tapi janji air yang bukan di rumah. Emmm..kecik-kecik lagi dah pandai memilih nak itu, nak ini.

'Ok lah, kita beli air cendul' aku cadangkan.
------------------------------------------

Aku pun pegi mencelah-celah di lorong penuh asap tu. Beg galas aku sandang kat belakang, macam pengebom berani mati layaknya.

Seperti biasa. Aku usha dulu. First round tak beli apa-apa. Jalan terus je sambil jeling-jeling mana yang berkenan dan tangkap dalam batu jemala patik (otak) je.

Bila dah sampai hujung tanjung, aku pun 'U' turn. Hah, inilah la masanya untuk bertindak.

Aku menyusup di celah-celah makcik-makcik dan kakak-kakak. Tangkap itu, tangkap ni. Jari-jari tangan kiri aku dah naik hitam. Darah tak jalan. Beg-beg plastik mula tergantung satu-satu.

Bila sampai kat garisan mula, tangan kiri aku mula kebas. Kocek baju aku pula kembung dek duit seringgit dan siling. Aku susun semua plastik-plastik dalam karung pelana kuda api aku.

Kemudian, baru aku susun balik duit-duit dalam kocek baju, masukkan dalam uncang kulit aku. Aku kira-kira balik. Macam ada yang tak kena je. Aku congak-congak balik....

Mak ooiii!!!!....
Ape ke jadahnya ni?Dia orang ni jual makanan atau jual dadah?

Berniaga sebulan, tapi nak untung setahun! Mana boleh macam tu!

.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com