Sunday, October 19, 2008

Jalan2: Hey, kamu yang menegurku tadi

Kepada gadis
yang berani menegurku dengan matanya di Cafe tadi.


Kamu yang berbaju senteng, jeans yang sedikit rabak di lutut kiri dan bersepatu tinggi.
Kamu yang berambut perang paras bahu, sedikit ikal.
Kamu yang berbibir nipis dan bergincu merah, semerah warna sepatumu.
Kamu yang berlengan kecil dan berjari runcing, tanpa gelang dan cincin.
Kamu yang beranting-anting jed hijau dan berkaca mata hitam.
Kamu yang menguntum senyum bila memandang aku.


Hey, kamu itu. yang berani melempar lirik manja pada aku.
Kamu yang berani melihat aku memesan minuman panas aku.
Kamu yang berani tersenyum bila aku minta secangkir kopi o panas.


Hey, kamu perlu ingat.
Walau tak segah Latte yang kamu minta, kopi tetap kopi.
Mereka tentu dari kacang yang sama, pokok jenis yang sama.
Walau bahasa kamu dan bahasa aku berbeza.
Seperti pakaian kamu dan pakaian aku.


Aku yang bersepatu sandal kulit rusa.
Aku yang berkemeja T oren dengan leher 'V', tanpa sebarang tanda padanya.
Aku yang berlengan keras dan bercincin perak pada jari manis kiri.
Aku yang berseluar slack dari kain belacu kelabu dan bertali pinggang kulit.
Aku yang berambut pendek dan halus, tanpa kaca mata.
Aku yang memilih untuk memesan kopi o dan bukan Latte seperti kamu.


Hey, kamu yang berani menegur aku dengan pandangan matamu tadi.
Kita tak mungkin sama tapi kita minum dari sumber air yang sama.
Kita pesan dari Cafe yang sama.
Jangan kau berani memandang aku seperti tadi.







.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com