Friday, October 10, 2008

Jalan2: Juadah Raya special dari abang aku

Hari Raya ke-3.

Aku balik kampung di Perak. Jenguk emak di sana. Abang aku duduk jaga emak. Tapi, Raya kali ni abang aku yang itu balik ke Pahang (Bentong).

Abang aku yang duduk kat Air Tawar (Setiawan) pula balik. BEST!!!
Mama mula muncung. Dia dah boleh hidu rancangan tak terancang kami.

Esok paginya, selesai bawa isteri masing-masing ke pekan sehari (pekan Sabtu), lebih kurang pukul 10am, kami pun mula bergerak ke lokasi rahsia, 15km dari situ. Kami MEMANCING !!

Ya, hari raya ke-4, kami berada di hutan Sg. Kinta memancing. Aku dapat sms dari Rus, dia nak singgah beraya. Aku balas balik, aku kat tengah hutan, memancing. Dia sindir-sindir. Aku tak balas. Aku sibuk tenung batang pancing, kalau-kalau melendut ditarik ikan.

Malam tu. Badan terasa sakit-sakit, terutamanya kat bahu kanan. Lenguh dan sengal.

Pukul 12.30 tgh malam, susah nak tidur. Bahu sengal sangat. Abang aku pergi ke dapur. Dia jerang sesuatu. Dia kata dia ada ubat special untuk sengal-sengal. 20 minit kemudian, dia datang dengan segelas air yang keruh dan telah suam. Dia suruh aku minum.

Terasa pahit sikit. Tapi tak lama, 2-3 teguk air liur, hilanglah pahit tu. Kemudian, terasa badan ringan. Sengal kat bahu pun kurang. Oraaiiitt ! mujarab jugak!

Tapi, yang bestnya, mata mula terasa mengantuk. Kalau di tahan juga, terasa melayang-layang. Macam orang telan pil selsema yang mengantuk tu. ORAIITTTT ! memang mujarab!

Aku tanya air apa? Abang aku sengih-sengih.... " Air daun Ketum"..

Hah? ORAAAITTTTTTTTTT.....!!!!!


.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com