Wednesday, November 5, 2008

FiQir: Maaf, bukan Yoga. Aku Tai Chi...

Yoga.
Berkemungkinan akan diharamkan untuk orang Islam.

Asas Yoga berteraskan falsafah Hindu purba tentang konsep kawalan diri. Tentang Cakra. Tentang cahaya. Tentang pusat kuasa. Aku tak mahir sangat tentang Yoga. Ada juga buat di pagi minggu di padang, itu pun ikut sepasang suami isteri India. Dia berdiri tegak, aku pun berdiri tegak. Dia depa tangan ke depan, aku pun ikut. Dia pasang kekuda pada kaki, aku pun sama. Dia hanyun badan ke kiri, aku pun ikut. Dia tolak kepala menghadap ke kiri, aku pun ikut.

Lepas tu. Aku hembus nafas panjang-panjang. Huh! sana. Huh! sini. Aku angkat kaki kanan ala mentadak dan depakan tangan. Lepas tu aku hairan. Yoga? Eh, bukan. Bila aku paling ke kiri, aku tengok 5 orang makcik Cina buat Tai Chi, diiringi muzik Cina.

Bukan Yoga saja. Ada silat tertentu juga diharamkan. Ada juga silat yang dihalalkan. Maknanya nanti, akan ada Yoga haram dan ada Yoga halal. Jakim kena design satu logo khas untuk Yoga gamaknya.

Kenapa tak ikut sahabat kita Wali Songo tu?

Sunan Bonang, Sunan Kalijaga. Dia orang meningkat tarafkan [improvise] budaya setempat yang pekat dengan Hinduisme. Dia orang masih teruskan bergendang. Berwayang kulit. Berhibur dengan cara yang sama tapi telah diadunkan dengan Islam. Mana yang busuk ditukar dengan yang harum. Dengan kata lain, budaya itu telah dijawikan@dikhatankan.

Aku menunggu kelahiran Yoga yang telah dikhatankan itu.
Atau majlis fatwa tidak berkuasa untuk mengkhatankannya? Entahlah.



.

6 comments:

hairul said...

jalkim kena buat logo halal atau haram... mungkin jugak boleh jadi...

tasikmerah said...

berapa kali nak khatan ni weh...?

ooo..... yoga... ok..ok..




he he.

Nizam.Ariff said...

Dak Ai,
Segalanya mungkin.

Tasik,
Potong habis...Gerun woo...
Hahahaa

.

dugongsenyum said...

kamasutra di haramkan tak? kamasutra tu pun dari hindu.

Kalau diharamkan alamatnya matilah aku kena bertaubat bermati-matian.

alinaabdullah said...

orang pejabat agama tak da masa.

Nizam.Ariff said...

Dug,
Kamasutra... hmm betul gak. Kena khatan jugak kot .... hahahaha..


Alina,
'sehari ada 24jam' aku pernah dengar ceramah agama....

.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com