Friday, November 28, 2008

Jalan2: Di Kota Cinta itu, aku pun tewas ...

Suatu hari itu. Lama dulu. 10 tahun dulu...mungkin juga 8 tahun lalu.


Baru aku tahu apa maksudnya 'one way ticket'.
Return ticket tak ada. Jadi, nak balik M'sia kena ikut route lain. Tak kisah lah. Yang sedikit kisah ialah kena tunggu 3 hari baru ada flight. Sedikit kisah bila 'buku 555' dah nak penuh!

Aku dan kami habiskan satu malam di Kota Cinta. Kami bermalam di hotel agak murah juga [memandangkan kami di tengah kota itu]. Hotel kecil diantara kedai-kedai 4 tingkat. Lebih kurang RM2++ /malam.

Petang tu, matahari tidur lambat sikit. Aku pening kepala. Tapi geng ajak jalan-jalan. Aku pun ikut sejauh mana yang mampu aku jalan-jalan. Bila dah tak larat, aku balik hotel sorang-sorang. Sebelum naik atas, aku singgah di farmasi, aku nak beli panadol. Ahli farmasi tu ternganga. Oh! aku kata paracetamol. Mujur dia faham yang itu. Haru. Kalau tak, aku kena cakap nama kimia ubat tu. Lepas tu aku masuk bilik. Aku tidur.

Aku rasa lapar. Aku bangun dari tidur. Aku tengok jam, pukul 8pm tapi di luar masih cerah. Aku turun ke bawah nak beli makanan. Aku dah boring asyik pekena roti atau cip & ikan. Asyik-asyik ikan. Dah nak jadi memerang lagaknya.

Di tangga, aku terserempak dengan geng. Dia kata ada restoran cina di blok sebelah. Dia jumpa nasi goreng. Oraiitt, akhirnya aku jumpa juga nasi.

Sesampai di restoran cina tu, aku tengok makanan di dalam kabinet kaca. Ada dua jenis nasi goreng, yang merah [nampak pedas] dan nasi goreng cina. Aku tengok betul-betul kalau-kalau ada 'daging'. Aku pilih nasi goreng cina sebab aku tengok macam biasa yang aku makan - ada kacang pea dan kiub-kiub kecil lobak merah.

Dia masukkan dalam bekas. Kemudian dia berhenti. " Tambah lagi " aku suruh.

Sesampai di bilik, aku basuh tangan. Aku buka bekas makanan. Aku suap dua tiga kali. Lepas tu, aku perhatikan kiub-kiub lobak merah. Tapi tak macam lobak. Macam daging warna merah. Ya. Sah daging. Aku termenung.

Aku ambil sudu. Aku kuis-kuis semua daging. Aku kumpulkan di penjuru. Baki nasi? Aku bedal sampai habis.

Aku sendawa dua tiga kali...hahahaha... aku kenyang!
Hahahahaaa...







.

2 comments:

hegira said...

dem. kena samak perut. haha. tak ada restoran pakistan ke?

Nizam.Ariff said...

Alina,
Kalau ada pun tak tau kat mana. Kepala dah pening. Hentam sajalah...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com