Friday, November 14, 2008

Projek ambang akhirat...

Entah kenapa, dua minggu kebelakangan ni, aku asyik fikir pasal kiamat. Dan asyik bayangkan suasana kalau kiamat berlaku. Mungkin juga sebab Paku Payung ada kata, dia doa supaya dia tak jumpa kiamat.

Sejak itu, aku mula terfikir untuk buat satu cerita sederhana panjang, tajuk " Ambang Akhirat ". Entahlah, aku tak tau nak mula kat scene mana dan berakhir kat scene mana.

Aku pun cuak jugak, kalau-kalau sampai kacau akidah... ye la, kita pun bukan faham sangat urutan peristiwa tu. Antara cabarannya ialah untuk gambarkan scene-scene untuk perkara-perkara berikut:

1. 'sehinggakan batu-batu dan pohon kayu pun berkata sipolan itu kafir dan disuruh bunuh'

2. 'peperangan demi peperangan ...dan kuda berlari-lari...dan pedang'

3. 'diturunkan angin sejuk yang mematikan semua yang beriman'

4. 'dikeluarkan asap dari perut bumi'

5. 'yakjuj & makjuj yang melata, maka sembunyilah kamu'

6.' Al masih Dajjal yang mampu membuat fitnah di barat dan timur dalam masa yang singkat'

7. 'Matahari yang terbit dari Barat'

Cerita yang bakal aku tulis mungkin cerita daerah setempat. Tapi, elemen-elemen kat atas tu kena wujud. Camne ha? Semua perlu logik dan keadaan teknologi yang ada masa tu.

Aduiii....

.

2 comments:

hegira said...

itu hanya metafora. benar akan berlaku.

Nizam.Ariff said...

Alina,
Tu la... rasanya bertahun-tahun baru siap. Atau, jadi cerita lisan je la....

.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com