Sunday, November 9, 2008

SkeTsa: Detik 12.06 malam, cintanya bersahut

Kami bertiga saling berbalas senyum. Aneh, kami mengharapkan cinta yang sama namun tidak ada cemburu antara kami.

Kain putih selebar telapak tangan ini bakal tertulis ayat-ayat cinta. Sebentar saja lagi, akan kami titipkan kain ini kepadaMu sebagai bukti cinta abadi. Ya Tuhan, hapuskanlah rindu ini.

Tolong, jangan tutup mata kami. Kami mahu lihat bintang-bintang di langit Nusakembangan. Tiang? Ya, sila ikat tangan-tangan kami pada tiang itu tapi jangan tutup mata kami. Kami mahu lihat ayat-ayat cinta yang ditulis dari darah dan dititip kepada Tuhan dari dada kami.

Al-Hallaj dan Siti Jenar ada diantara kamu. Dan mereka itu sedang menyanyikan puisi indah dari Hamzah Fansuri. Burung-burung hijau berlegar-legar dan berkicau riang menunggu kami. Oh, kamu tidak bisa dengarnya.

Tuhan Maha Besar! Tuhan Maha Besar! Tuhan Maha Besar!

*Dum, dum, dum*

Langit Nusakembangan jadi cerah. Udaranya semerbak harum. Alangkah indahnya malam ini. Kalaulah kamu semua tahu. Kalaulah kamu semua bisa lihat segalanya. Syukurlah, kain yang kini telah tertulis dibawa terbang oleh angin. Terbang kepadaNya.

[Buat Amrozi, Mukhlas dan Imam Samudera]


---------------------------------------

Beberapa orang tanya aku tentangnya. Betul, aku tak tahu nak komen apa. Setahu aku, kalau berperang pun mesti ikut kod etika perang yang telah Nabi syaratkan. Mereka yang mati di Bali mungkin mabuk meneguk arak tapi tak satu pun yang memegang senjata. Dan ada antaranya juga wanita.

Sebagai saudara, aku doakan kesejahteraan. Itu pasti. Dan aku harap tindakan mereka dulu itu tidak lain hanyalah untuk membuktikan cintanya pada Tuhan dan kecintaan terhadap panggilan Jihad. Tidak lebih dari itu.

Ya. Aku masih rock. Dan aku tak pakai celak hitam pada mata...





.

2 comments:

hegira said...

tuan guru pun cakap, jangan biacara tentang benda yang kita tidak tahu keadaannya. takut membawa fitnah.

Nizam.Ariff said...

Betul tu...
Benda tak nampak dan bukan hak kita menentukan...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com