Tuesday, December 23, 2008

Jalan2: Nyaris aku kerana kamu...

Buat M.Alwie @ Naga Cheng yang terkenal itu...

Cis! Sumpah. Malam tadi, aku hampir leburkan wang RM62.80 kerana strategi Samudera Biru yang kamu canang dulu. Samudera Biru konon, ceh!

Entah kenapa, terlintas dalam fikiran untuk selak beberapa helai pertama dan terakhir, dan beberapa helai lagi di antaranya. Samudera Biru, Samudera Merah. Tidak lebih hanyalah strategi yang mengusulkan pengingin kekayaan untuk mencari lapangan niaga baru yang 'tanpa pesaing dan tanpa syarat', kononnya.

Memanglah! kalau lapangan masih baru, segala-galanya tiada penghuni. Tiada pesaing. Tiada rules, kerana itu samudera masih biru. Tunggulah, bila marga lain yang iri mula mampir kerana mau menggogok air emas yang sama, nanti Samudera Biru akan tohor. Perebutan akan berlaku, dan pertumpahan darah pun berlaku. Samudera Biru akan menjadi Samudera Merah.

Strategi itu kata, jika samudera menjadi tohor, menjadi merah, sayugia tinggalkan tempat itu dan pergi cari samudera yang masih biru! Memang, semua akan kata begitu.

It's just about enterpreneur dan leading the way. Itu semua orang tahu. Yang tak semua orang tahu ialah bagaimana takdir boleh menyelebelahi mereka untuk mendapat ilham dan berjaya? Bagaimana agaknya?

Cis! Aku amat hampir. Amat-amat hampir....



.

4 comments:

tasekM said...

jadah apakah samudera biru itu bang?

:)

Nizam.Ariff said...

TM,
Jadah yang berwarna biru le... Business strategy.
Anyway, minggu ni kami cuti kat Melaka, yeh-yeh-yeh...

hegira said...

best nya bercuti.

Nizam.Ariff said...

Alina,
Jom..?

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com