Sunday, December 28, 2008

Jalan2: Pantun tak cukup kerat

Aku tak puas la.

Dua malam aku lepak kat Pantai Puteri.
Siang main ombak, malam main pancing. Sambil tenung batang pancing dalam samar lampu jalan, cuping telinga dienyak-enyak dek hilai ketawa, kejap kecik kejap garau.

Ombak kuat. Tak sesuai memancing tepi pantai. Tapi, aku peduli apa, dah terlanjur sampai. Aku labuhkan juga. Dapatlah Gelama. Maka, tak lengkap lah pantun Melayu itu...siakap tak dapat, senohong pun tak. Bahkan, ikan duri yang rembat semua jenis jadah pun tak sudi menjamah!

Petang hari kedua, ada seorang pakcik kelihatan mundar mandir di pesisiran pantai. Sesekali, dia bongkok mengutip tin minuman aluminium. Bila dah dekat, dia sapa, dia tanya khabar pancing aku. Tak ada.

"Ikan galak waktu pagi, subuh sampai pukul 11am. Waktu tu dia lapar"
Oh, ye ke... malam dia tak makan?

"Tengok nasib le. Pagi tadi, pakcik naikkan 3 ekor pari, 4kg seekor"
Pagi hari yang ketiga, aku tengok ombak je. Tak jadi labuhkan pancing. Aku main ombak.

Ombak tiga beradik.
Selalu dengar. Tapi, pagi tu aku cuba kenal pasti. Dari cerita nelayan, ombak ni bahaya untuk sampan kecil dan budak-budak main tepi pantai, ombak tu pandai sedut, pandai kaut. Aku cuba cari teori sebalik keterangan tu.

Ikut firasat aku, ombak ni bahaya sebab gabungan amplitud dan jarak gelombangnya. Amplitud [ketinggian puncak] mesti agak ketara, dan yang lebih bahaya ialah dia punya jarak gelombang [jarak antara dua amplitud]. Jadi, ombak ni perlu kelihatan ketara dan jaraknya agak rapat.

Aku tenung ombak-ombak yang datang. Akhirnya, aku rasa aku jumpa. Gelombang pertama hempas pantai macam ombak lainnya. Tapi, bila air tu mulai kembali ke laut, ombak kedua datang dan pertembungan ini menyebabkan air ombak pertama akan menyesar di bawah dan ombak kedua akan 'melompat' atasnya. Ini menyebabkan ombak kedua itu bergulung. Belum sempat buih ombak kedua itu hancur, ombak ketiga datang 'membantu'.

Oleh kerana tiga ombak ni rapat, air dari ombak 1 dan 2 belum sempat kembali ke laut sebelum ombak ke-3 menolak ke pantai. Akibatnya, buat beberapa saat, isipadu air di gigi pantai adalah lebih dari biasa. Jadi, isipadu air yang besar itu akan surut ke laut dengan lebih cepat dan kuat. Ia umpama tsunami kecil yang arahnya terbalik, iaitu dari pantai ke laut. Itu sebabnya ia dikatakan ada kuasa 'sedut'.

Aku berdiri dalam laut lebih kurang 10m dari pantai, paras air antara lutut dan peha. Bila ombak tiga beradik ni sampai, dia boleh cecah ke paras perut! Aku cuba hadap ke arah ombak dan cuba rasai kuasa tolakkan dan sedutan. Aku dapati, tolakkannya tidak sekuat mana tapi bila selesai ombak yang ke-3, aku terhoyong ke arah laut, hampir terjatuh walaupun badan aku besar. Itulah sedutan ombak tiga beradik yang penuh misteri, yang sering diceritakan orang laut.



[sepanjang eksperimen tu, anak aku ketawa tengok aku terhoyong-hayang. Mama pula nampak risau. But, somebody has to test the theory...]


.

4 comments:

Lily Abdullah said...

Seronoknya dapat bermain dengan ombak..amboi siap bereksperimen lagi kamu ya!

Salam ma'al hijrah

Nizam.Ariff said...

Water lily,
Muka terbakar dah macam musang.
Salam Hijrah untuk kak juge.

tasekM said...

aku syak jenis kamu nih... dah macam2 eksperimen yg kamu buat kan?

.

Nizam.Ariff said...

TM,
Ye le kut. Eksperimen melibatkan nuklear je blum. Yang banyak, ekperimen melibatkan org pompuan..hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com