Wednesday, September 9, 2009

Cinta si camar putih....

.


Sepasang kekasih di tebing tinggi, ada laut terbentang di sana, ada langit yang mengufuk dan bercantum, ada putih awan dan biru lautan, ada angin menyibak rambut si gadis, amat selalu.


Sayang, ianya tidak lama sebelum si gadis menjadi seekor camar putih, lalu terbang ke langit. Kini si jejaka itu keseorangan. Dakapannya kosong, hanya angin laut menderu dari celah-celah lengannya.


Deburan ombak memutih di bawah sana, keasyikkan camar-camar yang terbang mengulit angin laut, dan dada langit yang bidang di atas menawarkan satu tarikan.


Dia depangkan tangannya sambil mendongak ke dada langit, sambil matanya terpejam, sambil mindanya ligat memaparkan kisah-kisah si camar putih yang terbang tinggi ke awan, sambil menghayati keasyikan segala-galanya.


Keasyikkan itu memberikan sayap-sayap helang pada tangan-tangannya, mengembangkan ekor meraknya. Keasyikkan itu menerbangkannya, menuju ke suara deburan ombak yang memutih, menuju ke biru lautan, kepada batu-batuan, di bawah sana.


Keasyikkan itu turut membawa impiannya terbang ke dada langit yang bidang, ke dada awan, untuk bersatu dengan si camar putih, kekasihnya itu......





.

20 comments:

xiiinam said...

Isyyy...gege deh....berat nih!

Gadis tu bertukar jadi camar?
Cepat-cepatlah balik rumah Nizam. Tinggalkan pantai tu......

Takut sekejap lagi camar tu menjelma pula menjadi ikan duyung.......

Hasri bin Hasfa said...

brader,... luh boh ikan byk sikit kat pantai tuh, turun le si camar tuh... camar tek leh terbang jauh ... (dr sudut anak nelayan...)... he3... err anak nelayan vs anak petani...

ashley said...

ha ha ha..
tangan ko berbulu jadi helang?
bontot tumbuh ekor jadi merak?

betapa teringinnya aku melihat jenis Transformasi ini...
.
.
.
uiks?
nganga jap!!

Nizam.Ariff said...

Cklah,
Akutak sanggup tinggalkan pantai tu cikgu, banyak kenangan dgn camar putih di situ... biarlah aku terbang bersama camar-camar di situ... lepaskan tangan aku , cikgu.... lepaskanlah... AAAAa aa a a aa... *splat*..


Sepa,
Bagus juga teori lu brader, tapi camar putih yang itu tak makan ikan, dia minum embun dan makan gumpalan awan... dia saudara kepada cenderawasih... hahaha


Ashley,
Buat masa ni, bontot aku togel lagi kak... hahaha

Akak nakal.. aku dah buat antiklimaks ni pun untuk akak...

DaliaLiyana said...

perrghh..ayat dalam maksud nyer ni..
dalia ni dah la org jenis straight fwd je..
huhuu...
tgh berusaha keras nak paham kan ni
hehehe..

tasikmerah said...

aku tau dah camar putih tu siapa. insyirah, kan? hehehehe...






ke maya karin bang? he he.

kucingorengemok said...

hybrid helang + merak sekufu ke dengan camar? macam cerita manimal, best!

Insyirah said...

Oiiittt!! Apasal kak tasek sebut nama saya? Kalau mama baca, matilah saya nanti!!

Camar itu adalah camar, ok.. =D

Nizam.Ariff said...

DaliaLiyana,
Ko cuma perlu bayangkan je ... tak perlu fikir maksudnya, aku sendiri kurang faham... hahaha


TM,
Ye ke?
Eh, betullah... ada matching, camar putih = Syirah pun putih... hmmm menarik ni. Rupa-rupanya visi yang aku lihat adalah si kecil molek ini... hahaha Maya Karin tak best!


KOG,
Helang - terbang tangkas dan laju.
Ekor Merak - ego seorang lelaki

Ya, hibrid yang bagus... tapi jangan nak tangkap lepas tu goreng pulak... spesis halal yang hampir pupus tu... hahaha


Insyirah,
Jangan takut, dik. Mama tak tau kamu di mana.

Tapi ada betulnya kata TM tu, kamu adalah camar putih yang sikit lagi akan terbang ke jinjang pelamin, tinggalkan jejaka-jejaka seperti aku keseorangan di tebing tinggi. Lalu dipujuk turun oleh CkLah & Sepa, manakala Kak Ashley ketawa mengekek melihat transformasi aku yang tak menjadi, dan KOG sedang mengasah pisau untuk melapah aku!!!

Kesian, DaliaLiyana masih ternganga saksikan segala... hahaha

Terbanglah camar putih, kami melihat kamu dari bawah sini...

ashley said...

KOG,
asah pisau tajam tajam..
raya ni kita ber rendangkan MERAK ala HELANG!! all in one..ha ha..

tasikmerah said...

hah! tgk tu syirah. kan betul... hehehehe..

kamu jgn risau dek... abg nizam ni pesen ayat baek punya... tapi dia mmg sgt sayangkan mama. mama pun tau. dia pun tak risau aku syak.

tak gitu bang? he he.



.

Nizam.Ariff said...

Ashley,
err... jangan makan sorang-sorang, tapaw sikit untuk aku... hahaha


TM,
Bab sayang kat Mama tu memang betul.

Tapi, bab Syirah ni.... err aku pikir dulu... hik hik hik...!

Insyirah said...

Dah...dah...masuk entri baru!

Nizam.Ariff said...

Insyirah,
Jap... tak ada idea lagi nih.

tasikmerah said...

jgn tak tidur malam syirahhhhh... hehehe...



.

Mohd Hairul said...

jagat sihat tak...
dah 3 kali jatuh...

Nizam.Ariff said...

TM,
Kesian dia... takut en. tunang nye tau.
Ala... Syirah, cerita camar putih ni tak ada kena mengena dgn adik la. TM saja jahat menyakat kamu tu... hahaha


Dak Ai,
lelangitnya pecah... tak boleh makan. kena makan ubat, 2 x sehari, kena bersuap. Makanan pun kena buburkan dulu baru dia boleh jilat... kalau ada masa, lawat le dia tu.

Alina said...

senyum dengan komentar kucing goreng gemuk. dah lama tak dengar kata manimal tu.

meriah nampak kat sini. :)


encik, merak tak duduk tepi pantai. merak duduk atas bukit kayangan nun.

Insyirah said...

Haha. Tahu kak tasek saja menyakat saya. Tak ada hal pun. Mentang-mentang saya junior, teruk kena buli dgn abg-abg dan kakak-kakak di sini.

Nizam.Ariff said...

Alina,
Seperti kata KOG, merak yang inimerak jadian, merak gabungan... kejap lagi dia pergi terbang ke bukit kayangan...

Insyirah,
Hahaha... orang bertunang memang selalu kena sakat... itulah darah manis namanya... hehehe

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com