Saturday, December 12, 2009

Aku sudah bilang, mesti ada belancan..!

.


Demi menghormati Paku Payung yang sedang berpantang, kami sama-sama menolak dan menghindari makanan-makanan yang menjadi pantang larangnya.


Dan aku terasa macam orang lepas bersalin semasa hari-hari awal Paku Payung berpantang larang.


Dan aku rasa macam dah hilang berat badan... rasa ... macam... je.


Hakikatnya, kalau aku singgah kedai makan waktu lunch, aku makan macam tak hengat dunia.


Dan bila pulang, cukuplah sekadar nasi dan lauk-sayur yang tiada unsur-unsur ayam atau udang atau belacan... hah! Belacan!


Ya, orang kota seperti aku tetap gemar belacan Melaka. Bak pantun orang dulu-dulu:


Kalau tuan mudik ke hulu,
belikan saya belacan Melaka,
kalau tuan mati dahulu,
jangan tuan menghantui saya.





.

10 comments:

ashley said...

Belacan kat rumah aku belamba lambak nih!!
nak???

Nizam.Ariff said...

Ashley,
AKu makan sikit-sikit...
Tokeh belacan kaya woo..

SHIMI said...

belancan ke belacan....

AZANI said...

salam Nizam,
sambal tanpa belacan tak jadi sambil belacan...intipati sepadan macam lagu dan irama...tapi bila ngenangkan gambar belacan PP yang ada anjing siram atas jemuran udang geragau...loya tekak ...

Nizam.Ariff said...

Shimi,
Sama je, beza kat slanga kut.. hahaha

Azani,
Agaknya tu yang belacan PP laris dan sedap kut.. hahaha
Aku tak nak beli belacan PP lagi dah...

tasekM said...

la ni dah berlari kot dia...?


.

secangkir madu merah said...

kalau roboh kota melaka
papan dijawa saya dirikan
kalau sungguh bagai dikata
memang sedap sisambal belacan

hheheheee....

semoga paku payung cepat sembuh.. siapa yg jaga org dalam pantang tu?

kucingorengemok said...

jual belacan takde lesen, kena smuggle dari malaya...

Mohd Hairul said...

can malican ho..hoi...
itu asal usul belacan...

Nizam.Ariff said...

TM,
Kalau tak sunat pun jarnag jugak aku tengok dia berlari... hahaha

SMM,
Kami pergi keje, dia kena jaga diri sendiri la.

KOG,
Payah tu... nak kandar kat belakang pun badan berbau. Nak tutup pun sebatu dah berbau... hahaha

Dak Ai,
Itu bukan lagu untuk Kari Assam Nyonya ke...?

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com