Friday, April 23, 2010

Tangan-tangan yang kurus.. berselimutkan daging lembik dan busuk..

.

....... tangan-tangan yang kurus bertulang itu, yang bersalut daging-daging lembik, yang diselimuti kain putih, dengan rakus menggoncang-goncang tali kelambu.


Resamnya, daun tingkap papan lapis akan terkuak sendiri menjelang tengah malam. Angin sejuk pula akan menderu masuk secara tiba-tiba. Cukup sejuk untuk mengejutkan mereka yang sedang tidur. Ketika itulah akan kelihatan sekujur kelibat putih terbang dan bertenggek pada tingkap. Dan jika diamati dari dalam bayang-bayang kain kelambu, akan terlihat kelibat putih itu menghulurkan tangannya yang panjang, mencapai tali kelambu dan menggoncangnya.


Sesetengah versi dari orang yang penakut, dikatakan juga ketika itu cacing-cacing tanah dan ulat-ulat akan jatuh ke lantai papan dan mengeruit. Dan ketika itu juga, burung 'lang-kuit' dikatakan tak henti-henti berbunyi.


Sesetengah versi dari orang yang berani pula, bila disergah, kelibat putih itu tadi akan terbang dan lari semula ke pokok. Tetapi, ia akan meninggalkan bau hancing yang kuat. Hancing macam baja Urea yang lembab 10 hari.


Ada juga versi dari budak-budak yang menceritakan bagaimana langsuir-langsuir ini mengganggu budak-budak yang sedang pulang darimengaji. Ada yang lari terkencing-kencing. Mana yang kurang kuat berlari, gemuk misalnya, atau masih kecil langkahnya misalnya, akan ditarik kain pelikatnya, lalu dibawa terbang dan disangkutkan pada ranting yang tinggi. Berbolenlah akhirnya.



Ini semua sekadar menceritakan bagaimana banyaknya langsuir-langsuir liar yang ada pada masa itu. Tidak pula ada diceritakan ada penduduk yang mati dek dicekik atau dihisap darahnya sampai kontang. Pada masa itu, cerita langsuir hanya berkisar tentang kacau-mengacau atau usik-mengusik sahaja. Tak lebih dari itu...




.

2 comments:

xiiinam said...

Kejap...
Kejap...
Kejap...




Nak menungging dulu.....



Nak tengok kaki dia jejak ke tanah ke tidak......

Nizam.Ariff said...

CkLah,
Memang sah tak jejak tanah punya... dia bertenggek kat tingkap hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com