Thursday, April 15, 2010

Marhalah, perjalanan yang jauh.... human trafficking is illegal?

.

Marhalah. Hari tu aku ada sebut dan aku terpangggil untuk menulis sedikit tentang ini.

Bayangkan, kalau dulu nak berjalan sejauh 2 marhalah mungkin ambil masa 10 jam. Dengan berkuda, mungkin 4 jam. Sekarang, 1 jam berkereta boleh bergerak sejauh 2 marhalah.



Bayangkan, satu hari nanti kita merantau secara telekinesis. Pada masa itu, perjalanan 2 marhalah mungkin sekelip mata. Telekinesis bukan sesuatu yang baru dan bukan sesuatu yang dongengan. Telekinesis pernah berlaku, apabila Asif memindahkan istana Balqis sekelip mata. Telekinesis (perpindahan objek dari satu tempat ke satu tempat lain) pada asalnya dikaitkan dengan alam spiritual sebagai satu medium di mana telekinesis itu berlaku (1800-an). Bila sains berkembang, bahagian spiritual telah digugurkan dan digantikan dengan pengetahuan sains terhadap kejadian sesuatu benda.



Sains bukan benda baru pun. Sains berpaksikan rencam khayalan yang kemudian dirumuskan menjadi argumentasi dan dibuktikan melalui eksperimentasi yang berkaedah dan bersyarat. Yang membezakan argumentasi bodoh dan yang cerdik ialah eksperimen itu boleh diulangcara, menurut kaedah-kaedah dan syarat-syarat yang diberitakan, akan menghasilkan keputusan yang sama. Syarat sesuatu argumentasi untuk diterima seperti ini sebenarnya telah disepakati setelah diperkenalkan oleh seorang ilmuwan @ ahlul-kimia islam.


Mengenai telekinesis secara kaedah sains, apabila sains memisahkan spiritual, telekinesis mungkin hanya boleh dilakukan ke atas benda-benda bukan hidup. Kalau benda itu hidup pun, selepas telekinesis benda itu akan jadi tak hidup. Ini kerana telekinesis kaedah sains telah menolak kewujudan roh atau jiwa atau nyawa. Oleh itu, pembangunan teori dan sistem dibuat tanpa mengambil kira soal nyawa. Tak perlu hairan kerana ilmu tentang roh atau nyawa ini terlalu sedikit bagi manusia tahu.



Kalaulah telekinesis itu dibuat secara di-konstruksi dan re-konstruksi, bermakna pemecahan sel-sel hingga ke tahap molekular dilakukan, kemudian dipindahkan melalui apa-apa medium pun dan akhirnya disusun-gabungkan semula menjadi bentuk asal di tempat lain. Dua(2) persoalan yang aku utarakan:


1. Pemecahan sel adakah juga melibatkan pemecahan ruh atau nyawa?
Persoalan yang asas mesti dijawab oleh mereka yang mencipta sistem ini: apakah kehidupan? Ya, sains harus bermula dengan falsafah. Pereka perlu tahu adakah sel-sel bergantung kepada ruh atau nyawa, ataukah ruh atau nyawa itu yang bergantung kepada sel-sel atau molekul-molekul itu untuk terus 'hidup'? Ataukah mereka itu saling bergantung antara satu sama lain? Kalau begitu, apakah yang mengikat kedua-duanya dan bagaimana untuk memisahkan ikatan itu buat sementara sebelum dipindahkan ke tempat lain dan ikatan itu disambung semula? Pereka mungkin menemui jalan untuk memindahkan molekul-molekul tetapi bagaimana pula hendak memindahkan ruh atau nyawa? Apakah 'kantung' yang akan digunakan untuk 'menyimpan' ruh ini semasa pemindahan?


2. Pembentukan semula itu adakah satu penjelmaan semula atau pewujudan baru?
Pereka mungkin menggunakan maklumat dari DNA untuk menstruktur semula molekul-molekul yang bebas semasa perpindahan. Pereka mungkin juga mampu membina semula 'replika' yang saling tak tumpah daripada yang asal. Namun, adakah memori akan hilang semasa pemindahan itu? Takut nanti, selepas pindah orang itu menjadi bodoh. Untuk menjawab soalan ini, pereka perlu tahu di mana dan bagaimana memori disimpan pada tahap molekular, bukan sekadar tahap supersel atau tisu atau organ. Adakah memori itu wujud hasil dari interaksi beberapa sel? Jika benar, sudah tentu memori akan terhapus apabila interaksi itu dihentikan, walau untuk seketika. Bagaimana pula dengan ruh atau nyawa, bagaimana caranya untuk memasukkan semula ke dalam 'replika' itu?



Aku rasa, selagi aspek spiritual ini tidak diambilkira dalam kalkulasi sains mereka, telekinesis secara ini tak mungkin dapat dilakukan. Satu perdebatan hangat dan panjang pasti berlaku kerana komuniti sains di dunia ini secara amnya terbahagi kepada dua(2): Evolutionist, yang mendokong teori Darwin; dan Creationist, yang percaya kewujudan di dunia ini telah dicipta.



Satu cara lain telekinesis ialah melalui perpindahan secara jasmaniah. Kalau aku diberi pilihan, aku lebih rela di telekinesis secara jasmaniah ini. Walau keselamatan belum terjamin tetapi tubuh badan aku mungkin tidak perlu dicerai-ceraikan. Walau cara ini melibat satu teori yang baru, walau lama tetapi mengikut sejarah manusia ia masih baru, dipanggil mekanik kuanta.


Namun, pereka perlu punyai ilmu tentang bagaimana alam ini dicipta dan bagaimana alam ini ditadbir (atau kepada mereka yang evolutionist, bagaimana alam ini berinteraksi antara satu sama lain). Pereka perlu tahu bagaimana struktur alam ini. Struktur alam ini bukan setakat apa yang kita lihat, malah apa yang kita tak mampu lihat. Seperti pendapat saintis, alam ini sebenarnya lebih dari majoriti dipenuhi oleh 'jirim gelap' (melalui tarikan graviti antara jasad, dikhabarkan jisim jasad yang dapat dilihat tak mampu untuk menerangkan bagaimana alam ini mempunyai kedudukan dan struktur yang sebagaimana dapat dilihat sekarang ini, melainkan ada satu jasad tak dilihat yang mempunyai jisim yang berat untuk menolong mengaruhkan lagi graviti).


Pereka perlu mencari rahsia-rahsia alam ini dengan cara apa sekali pun, termasuk dari kitab-kitab. Seperti mahu menerobosi satu hutan tebal yang gelap dan tebal, kita perlu tahu selok-belok jalan dan rupabumi supayakita tak tersesat. Kita boleh bercerita tentang teori-teori berkenaan dimensi. Berapakah sebenarnya dimensi alam ini? Kita tahu, ada tujuh(7) lapis langit; Adakah ini dimensi? Teori Temali (string theory) menyatakan alam ini sungguh fleksibel dan fabrik ruang-masa ini boleh lentur, boleh digulung. Maka wujudnya teori 'lubang cacing' yang dikatakan salah satu lebuhraya untuk kita 'meloncat' ke satu tempat yang lain dalam masa yang pantas. Namun begitu, persoalan pokoknya, dimana dan bagaimana untuk mengawalnya?


Aku tak hairan tentang ini sebab mengikut cerita-cerita orang dulu -dulu pun, perkara orang boleh berada di beberapa tempat dalam masa singkat telah ada. 'Sahabat Masa' adalah mereka yang dikatakan mampu bersolat jamaah untuk setiap waktu di tempat-tempat yang berlainan.




Berbalik kepada persoalan marhalah di atas, bagaimanakah untuk mengira marhalah jika pada satu hari nanti pergerakkan manusia bukan sekadar merentasi mukabumi, malah turut merentasi masa?





.

4 comments:

xiiinam said...

Yang Arif;
Terima kasih atas khutbah live dari Masjiad Madaniah tadi...

tasekM said...

ok. gua dah baca . tapi n3 lu ni buat gua berpikir2 sampai tak tau nak komen apa. hahaha...








bersedialah kita semua utk membaca n3 yg banyak teori selepas ini. sbb nizam dh tak sekolah. jadi dia ada banyak masa nk mengarang macam2. eh! ye ke ko dh tak sekolah...?


:)


.

AZANI said...

salam nizam
persoalan yang mencabar minda....biar ariffin menguraikan....

Nizam.Ariff said...

CKlah,
Sementara masih ingat, aku sebarkan...

TM,
Aku cuti je, bukan abis lagi...

Azani,
Aku tulis ikut logik akal je... bukan ilmiah mana pun.. hehehe

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com