Thursday, April 1, 2010

Sesuatu yang muncul dari dalam fikiran ... photon and waves

.

Aku keseorangan di situ.


Sendirian dengan erti kata yang sebenar-benarnya. Kesepian??? Oh tidak! Aku tidak sepi di situ. Masih ada lagu-lagu rock-metal menjadi halwa telinga aku. Halwa yang keluar dari sepasang corong suara dalam gentian plastik dan elektronik berelektron dan penuh foton-foton yang terhampur ke muka aku setiap kali aku jengah skrin itu.



Ya, foton-foton yang mengambil bentuk sekejap tulisan dan sekejap gambar. Foton-foton yang menyelinap masuk ke mata aku. Maka, genaplah aku diterjah dari dua penjuru: mata dan telinga. Adakh aku kesepian??? Oh tidak!.



Di dalam bilik yang tembusan cahayanya rendah, emosi sukar ditahan-tahan. Segala macam sesuatu yang hitam dan putih keluar dari dalam diri. Ia menjelma. Ia bertajali. Menjadi bayang-bayang di depan aku,pada mulanya. Kemudian, ia mengeras, ia merupa, ia berubah menjadi sesuatu yang foton-foton tadi tak dapat tembusi. Ia menjadi realiti.



Dan ketika itulah, suara-suara yang mula-mula tadi begitu jauh tenggelam mula timbul, mula kedengaran dan semakin jelas. Dan deria aku yang ke tiga ini mula mencium sesuatu yang janggal. Aneh sungguh.




Sesuatu yang membakar. Dan pastinya sesuatu telah terbakar. Bau asap bergentayangan di segenap penjuru bilik itu. Aku biarkan, pada mulanya. Namun, semakin kuat ia menyengakkan hidung aku, tidak mungkin aku boleh biarkan seperti foton-foton tadi dan getaran bunyi itu.



"Maaf bang, di bilik sebelah ada lebah buat sarang. Kami kena asapkan sikit"



Oh, tak apa. Aku minta sedikit madunya.


Aku aku diberi sedikit madu terus dari sarang. Madu yang masih menitis dan panas. Manis.

Oh, ya. Mungkin juga aku terhisap sekali susu-susu dari berenga atau anak-anak lebah yang masih putih itu.









.

4 comments:

baincardin said...

*al-Fatihah utk arwah Din Beramboi...

Nizam.Ariff said...

baincardin,
Al Fatihah...

tasekM said...

oooo... madu fresh dr sarang panas yek...?


.

Nizam.Ariff said...

TM,
Yup... menitis terus ke dalam mulut... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com