Saturday, May 29, 2010

Once a prince 4... beradu

.

BERADU


Jati bingung. Kelana terdiam. Mereka berdua tak percaya, setelah sekian lama orang tua itu menghilangkan diri, tidak sedikit pun terkikis rasa hormat orang kampung kepada dia. Mereka langsung tidak percaya, itulah orang tua yang pernah berkuasa kepada dua puak terkuat satu masa dahulu. Orang yang bertanggungjawab menyatukan dua puak itu. Orang yang sangat-sangat berpengaruh, sudah tentu juga harta dan kekayaan kedua-dua puak itu dalam genggamannya, pada masa itu.


Jati berfikir, mereka perlu lakukan sesuatu kepada orang tua itu. Orang tua itu tidak boleh dibenarkan rampas rasa hormat orang ramai. Lantas, Jati mengeluarkan kerambit tembagasari dari sarung tulang duyung, senjata kebanggaannya. Jati tarik rambut orang tua itu sehingga dagu orang tua itu terngadah mendongak ke langit. Kemudian Jati letakkan kerambit tembagasari itu ke leher orang tua itu, hampir pada urat merihnya.

"Aku kenal sungguh senjatamu itu. Ia pernah berada dalam genggaman aku satu ketika dulu. Malah, tali pusatmu itu dipotong menggunakannya... hahaha" orang tua itu ketawa. Langsung tidak menunjukkan rasa sakit atau gentar.


"Aku tak tau kenapa setelah sekian lama, kamu masih mendapat rasa hormat dari semua orang. Sungguh, kamu tidak layak. Kamu telah keluar dari sini. Kini, aku yang berkuasa..." Jati.


"Kamu dulu itu tidak ubah seperti kami. Busuk seperti kami. Tetapi, kenapa boleh jadi begini?" Kelana.


Jati menoleh kepada Kelana. Ada sesuatu yang difikirkan dalam kepalanya.


"Kalau aku bunuh si tua bedebah ini, tentu rasa hormat mereka beralih kepada aku..." Jati


"Salah. Aku tak punya apa-apa. Segalanya telah aku lucutkan dari tubuh aku sebelum aku pergi. Kamu tidak mendapat apa-apa pun dengan membunuh aku. Aku tidak pernah minta aku dihormati " Orang tua itu.





.

No comments:

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com