Wednesday, July 28, 2010

Solat berkualiti ..... tajuk yang sungguh baik

.

Assalamualaikum,


Menjadi kelebihan umat akhir zaman yang penuh pancaroba, yang ditinggali cuma al Quran dan Sunnah, solat berkualiti dititik beratkan selain daripada kuantiti. Ye la, dari berpuluh-puluh menjadi 5 waktu tapi kualitinya sama.


Itu adalah antara kelebihan umat akhir zaman.

*pause*


Salah satu yang aku perhatikan sebelum dan selepas solat ialah air wudhuk.


Bayangkan kalau abis solat tapi air wudhuk pun belum sempat kering, betapa lajunya orang tu solat. Agak-agak kalau inspektor Gaban tau, dia pun solute.



Tapi, kita kena faham juga. Ada kalanya, badan tak sempat kering walau selepas solat. Terutamanya pada subuh hening. Kita kena faham.


Kerana, kadang-kadang perlu basahkan rambut dan meratakan air ke seluruh tubuh badan semasa mandi. Memang tak sempat nak kering bagi mereka yang berambut panjang...






.

8 comments:

ckLah@xiiinam said...

Cakap pasal solat laju, teringat Nabil masa umur 5-6 tahun. Dek takutnya orang lain menggunakan komputernya semasa dia solat tu, dia berdoa secara 'short-cut'

"Ya Alah ya Tuhan ku, macam biasalah ya. Amin"


....dia ingat, kedai mamak ke apa?

Nizam.Ariff said...

Cklah,
Hahaahaha... ada ka camtu... eh, kalau doa yg sama hari-hari, tak boleh ke? " aku doa sama macam semalam.." hehehe

kakpah said...

anak aku kaklong masa umur 5 tahun pernah sujud rakaat kedua solat subuh tak bangun2. sampai habis solat pun dia tak bangun. panjang sunggguh doa.

rupanya dia tertidur. ahaks...

ada orang memang sembahyang cukup punya laju. aku belum habis fatihah dia dah bagi salam. ish....

tasekM said...

ko mandi basahkan rambut dan meratakan air ke seluruh tubuh badan tak pagi tadi....?

:p



.

en_me said...

thanx bro.. uhuhu

Nizam.Ariff said...

Kakpah,
Wuih.. laju nye...

TM,
Aku mandi camtu 2 kali hari ni.. alhamdulillah, rezeki aku hari ni... hahha

en_me,
sama-sama berpesan-pesan...

ashley said...

wah..baru nampak rumah tukor langsir!! veri berapi la..
.
.
fushh tajuk..macam tajuk khutbah Jumaat.

Nizam.Ariff said...

Ashley,
Hahahaa... nak sahut cabaran TM.. berapa lama boleh komen baik-baik... Alhamdulillah, setakat ni masihok..
hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com