Friday, May 6, 2011

Kalau dilihat dari sudut yang lain, baru nampak.....

.

Kadang-kadang aku tak terasa apa-apa bila buat sesuatu benda kerana dah biasa. Namun, ia mungkin kurang biasa kepada orang lain.


Ada seorang mat salleh pernah beritahu aku, benda yang biasa dibuat akan menjadi budaya, akan menjadi yang bagus. Bila dah jadi budaya, perbuatan yang diluar budaya akan menjadi sesuatu yang bertentangan. Hanya apabila ada seseorang yang tak amalkan budaya itu akan berkata budaya itu bukan bagus.


Menjadi lumrah orang macam aku yang di'tua'kan dengan sifat-sifat teknikal dan kejuruteraan, sesuatu itu akan aku lihat dari sudut praktikaliti. Pernah seorang sahabat yang di'tua'kan dengan kejuruteraan memberi pendapatnya bahawa jurutera adalah untuk menyelesaikan masalah. Walaupun aku kurang bersetuju sangat tapi dasarnya aku boleh terima.


Jadi, aku selalu melihat sesuatu itu dari segi masalahnya kerana dari situ aku akan menyelesaikannya. Memang murni hasrat itu sebab pada dasarnya ia dapat membantu orang lain menyelesaikan masalah.


Tapi...


Tanpa disedari, kelakuan aku yang begitu menimbulkan satu perkara yang lain.


Apabila pulang ke rumah, anak dan mama akan bercerita itu ini. Mengadu itu ini. Aku akan cuba mencari penyelesaiannya. Tak apa, itu norma. Itu bagus kerana menolong.


Tapi...


Aku juga selalu mencari masalah mereka. Tanpa aku sedari, aku sering melihat mereka dari sudut masalah. Dari sudut .." ... kena ubah itu... kena ubah ini... itu tak betul... ini tak betul.... kenapa buat begitu.... "


Kerana terlalu taksub dengan penyelesaian masalah, aku sering terlupa untuk melihat mereka dari sudut yang lain. dari sudut penghargaan, misalnya. Jarang menghargai apa yang telah mereka lakukan.


Kerana sifat teknikal itu telah menjadi norma. Telah menjadi budaya yang bila dilakukan ianya menjadi... " ... ahh.. tak apalah....."




Kena ubah kalau begini. Aku kena lihat kehidupan itu dari satu sudut yang lain pula. dari sudut kesyukuran, misalnya...







.

6 comments:

secangkir madu merah said...

aku rasa org lelaki ni memang dilahirkan berperasaan begitu gamaknya kan?



jarang benar mahu melihat seseorang dari sudut yg baik2...


selalu saja melihat yg negatif..


.

Aku said...

SMM,
kena ajar diri....

tasekM said...

ti..
apa kata yu teknikalkan pulak dia.
baru dia tau tension tak tension...

:)


nizam diam.
aku nk cakap dgn mama je nih..

he he.






.

AZANI said...

hmmm...cer cuba kanun Murphy

NM02 said...

lelaki mcm tu lah...

*__"

Aku said...

TM,
...mmmm mmm mmmmmm...
(mama nak cakap, aku pekup mulut dia)


Azani,
Dah lama tak tgk siri tu... tak ingat.


NM02,
ko jangan.. karang aku letak anu dalam botol hah...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com