Thursday, May 12, 2011

Pesanan untuk manusia sejagad...

.

Sayugia kita berkongsi pesanan tentang keselamatan terhadap perkara-perkara yang mungkin kita selalu ambil mudah sebab dah terbiasa. Mungkin kita pernah baca tips begini dalam mana-mana email. Di bawah ini adalah pengajaran yang aku perolehi dari pengalaman aku sendiri...



1. Elakkan tangan berada di dalam kocek ketika naik atau menuruni tangga, atau melompat atau melangkah sesuatu halangan. Kalau kaki tersandung atau nak terjatuh, tangan tak sempat nak dikeluarkan untuk menahan tubuh.


2. Elakkan bersin ketika mengambil selekoh semasa memandu atau naik motor. Bila bersin mata akan terpejam dalam 1-2 saat. Tempoh 1-2 saat di selekoh pada kelajuan 70km/j sudah cukup untuk terbabas ke lorong sebelah.


3. Jangan bercakap dalam telefon sambil marah-marah jika memegang pisau poton sayur atau daging. Tangan manusia normalnya ada 2 sahaja: sebelah pegang telefon dan sebelah lagi pegang pisau. Dan menjadi kebiasaan bila bercakap tangan gerak sana-sini. Amat bahaya jika ada anak-anak kecil bermain dan berlari dekat-dekat situ.


4. Jangan buat lawak dengan pemandu yang bermata sepet ketika dia sedang memandu.
Biasanya, orang akan ketawa dalam 3-5 saat untuk setiap lawak. Bila dia ketawa akibat lawak itu, dia tak nampak jalan....








.

6 comments:

AZANI said...

bersin tu payah nak kawal, tapi kelajuan do selekoh tu boleh...


hi hi,,,thanks zam, ingatkan tips ni...

Aku said...

Azani,
Betul tu... setuju.

NM02 said...

setuju dengan 4 hujah tu.. *___*

mama azfar said...

Rasa macam lawak, tapi memang betul teori2 tu. Hehe

tasekM said...

kesian orang mata sepet yek...? :p











gua tak sepet.

ehem!

.

Aku said...

NM02,
Maknanya, aku tak bersendirianlah... hahaha


Syirah,
Itu antara pengajaran yang aku dapat...


TM,
Maka kita sepet... ko jangan nak ngelak. Darren pun sepet gak... Syirah? err.. aku tak pernah berdepan dengan dia...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com