Saturday, May 28, 2011

Ubi Kayu Tumis... kenangan aku

.



Aku tak rasa ramai yang tahu tentang Ubi Kayu Tumis, terutamanya mereka yang memang dilahirkan di bandar. Setengah orang akan makan ubi rebus dan dicicahkan dengan sambal tumis udang atau ikan bilis. Untuk versi yang lebih sempoi, Ubi rebus dimakan dengan ikan kering saja.


Aku jumpa resepi Ubi Kayu Tumis di Resepi KakYah...



Ubi Kayu Tumis ini aku rasa boleh dikatakan infusion antara Ubi Rebus dan Sambal Tumis Bilis. All-in-1, macam itulah rasa-rasanya. Dan aku suka kalau Ubi itu dipotong kecil-kecil supaya rasa sambal tumis itu sebati hingga masuk ke dalam.


Kena pula makan Ubi Kayu Tumis ini bersama-sama Kopi O panas di hari mendung atau selepas hujan... perrghh..!!! Nikmat dunia tu....








.

12 comments:

secangkir madu merah said...

fuh sedapnya makan ubi kayu cicah sambal tumis, minum lak kopi O panas jom AKU belanja aku..

Aku said...

SMM,
Kak, ubi tumis tu bukan cicah sambal tumis, tapi ubi tu ditumis terus dengan bilis dan cili...

Sedaaappp.... akak cuba la buat. Cuba improvise, dah separuh masak masukkan ke dalam oven, baked 10 minit untuk lebih rangup...hahaha

tasekM said...

aku tak pernah makan la.
terasa kodi plak heh.




.

Aku said...

TM,
ko tak pernah ada ub kayu kut...

tasekM said...

ko ada?

:p



.

Aku said...

TM,
ada sesangat.. berisi je memanjang... bila nak kempisnyer pun tak tau lah...

ko punyer dah dicabut? .. hahahaa

tasekM said...

kakaka...

ko ni cerita ubi apa ni wey...
maleh ah sembang.

:p





.

Aku said...

TM,
abis tu ko tanya aku...yang mana satu?

Hahaha..

tasekM said...

kakaka...

aku benciiiiiiiiii bercakap dgn ko nih.



:p




.

Aku said...

TM,
cepat... tumis ubi tu... hahaha

tasekM said...

tak yah tumis la.
enak dimakan begitu saja.

kakaka...




.

Aku said...

TM,
sakit perut la weh... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com