Monday, August 22, 2011

Hingga Akhir Nanti........

.


Semasa aku membeli belah juadah berbuka puasa di tapak Pasar Malam di Teluk Intan hari Sabtu baru-baru ini, aku terlihat ini:







Pantang maut sebelum sampai masanya. Meski pun telah tua, bertampal-tampal dan segala, van itu masih utuh mengabdikan dirinya kepada tuannya.


Aku ingatkan tiada orang di dalamnya, rupa-rupanya ketika aku ambil gambar di atas itu, sekilas lalu aku terlihat tangan manusia membetul-betulkan tuala yang menutupi lowong tingkap. Mungkin untuk elakkan air hujan masuk atau mungkin juga untuk elakkan dari aku terambil wajahnya.


Di belakang sana itu ialah Stesyen Bas Teluk Intan yang nostalgik. Walau pun telah tua tapi masih beroperasi, selagi hayatnya masih ada ia akan berbakti.




Hujan masih lagi merintik-rintik memaksa aku berpayung bersama-sama si dia, sudah tentu payung yang sama. Dua kepala satu payung. Romantik gitew. Nampak sangat cuaca memang memahami dan mahukan kami begitu.



Tapi.......... Mastan Ghani tak berniaga!

Aku intai cawangan di belakang stesyen bas... tutup.
Aku intai pula cawangan di sederet D'Mara.... juga tutup.
Aku intai pula cawangan di tebing sungai Perak.... juga tutup.

Mesti mereka tengah sibuk memasak tumpi kacang hijau dan karipap untuk hari raya nanti...







.

31 comments:

ckLah said...

Bila mai TI ni kang?

ckLah said...

Ooooo, Sabtu. Jawab sendiri....baru nampak.

SHIMI said...

segala macam nostalgik tu, tak dapat digambarkan dekatnya dengan dirimu melalui tempoh pembesaran.

Teluk Intan yang dah lama guna jejaki

AZANI said...

aik dah konvoi ke?

Water Lily said...

Lepas ke dengan JPJ bawa van tua gitu?

Oitt..balik beraya dah ke?

Bas dah tak masuk kg kat sejak remajanya yang tak berlesen pun naik motor.

Bas MARA buruk dengan pakcik driver yang setia mengangkut penumpang,walaupun yang naik tu hanya akak sorang.

Dulu kita tak takut denan driver bas? Sekarang kalau, naik bas kalu kita ngan driver mau kena jugak belajar karate. Atau bawa lada penyembur mata. haha..

cheqna said...

tumpi kacang hijau tu ape????

Aku said...

Cklah,
Sabtu hari tu, cikgu...


Shimi,
mai la ke T.I. Sementara nostalgia itu masih ada... jangan dah tinggal tunggul baru nak cari...




Azani,
itu baru pre-konvoi... hahaha




Waterlily,
mana balik raya lak kak, itu balik puasa jer...
jalanraya yang baik, kenderaan yang mampu milik dan kesibukkan menyebabkan bas henti-henti kurang berkembang biak seperti dulu.

Aku said...

Cheqna,
sejenis tempeyek yang menggunakan kacang hijau atau kacang dhal... orang Jawa selalu buat.

selalunya tempeyek guna ikan bilis dan kacang tanah sahaja...

tasekM said...

azani... azani...

kikiki....




jgn tertekan sgt..
hiks.




.

Aku said...

TM,
no komen... hahaha

kucingorengemok said...

kenapa aku kalau syer payung dengan orang tak rasa romantik? rasa annoyed je sebab kena jugak percik² hujan...

Aku said...

KOG,
sebab.... payung tu kiut sangat kut. Cuba la guna payung golf tu...

tapi kan, payung kiut la best.. boleh jalan rapat-rapat pegang-pegang bahu...

buah kedondong said...

singgah bagi ikan makan jap...

hmm, tgk van camni teringat citer jumaat lepas (ke sabtu lepas eh?)

yang ada arwah zami ismail, wan maimunah, jalil hamid berlakon...apa ntah tajuk dia. sian zami ismail kena halau dgn adik sendiri, dok merempat dalam van buruk yang bocor sana sini...

kucingorengemok said...

nak jalan rapat² pegang² bahu tak payah tunggu hujan la bro

Aku said...

BK,
aku pun pernah tgk majalah 3 pasal sekeluarga yang tinggal dalam van... memang rasta beb...

kucingorengemok said...

kedondong- wangi setanggi (seboknya aku menyampuk)

Aku said...

KOG,
kalau tak pakai payung tak best la...
suasana hujan yang rintik2 dan sejuk itulah yang menimbulkan suasana romantis. kalau hari panas, tolak jauh-jauhlah kasi angin lepas... hahaha

Aku said...

KOG,
apa tu?... tajuk drama tu eh?

buah kedondong said...

arrr...KOG...
mekasih...

baru nak tersalah taip tahajjud cinta..ekekeke

Aku said...

BK,
tahajjud cinta bukan ke pasal ramadhan tu..?

buah kedondong said...

tahajjud cinta yang ada remy ishak, fazura ngan sapa lagi ntah...aku tak folo pun citer tu..tengok kalau terbukak je

Aku said...

bk,
aku pun, aku cuma konpius dgn drama yang hero kena HIV dan nak berubah tu...

AZANI said...

zam
ha ha ha..
sek. balas dendam kena sakat hari tu ye,,,
tertekan????


pun no kemen...

AZANI said...

aku maksukan no kemek..

Aku said...

Azani,
hahahaah... dua-dua komen ko tu eja tetap salah...

tapi aku tetap ' no komen'...

hik hik hik

AZANI said...

tak aku maksudkan walau ditekan dek dia aku tak kemek, no kemek...

AZANI said...

maksud aku tertekan as in kena sakat dgn korang berdua...

payah betul nak lurus dalam bm ni....mana mana boleh lencong...

Aku said...

Azani,
OOOOOOOOOOOOOO.............
habaq la awai-awai tadi... Hahahaaha....

Hasri bin Hasfa said...

tahajjud cinta.! dino, ko kena tengok crite nih. eman manan n erma fatimah nye masterpiece... aku agakla... last aku tgk criter tuh, eman (yg pak ustaz tgh ejas nak tambah sorang lg, walaupun dok ada dah 4.)...

Hasri bin Hasfa said...

eman manan n joyah dlm criter 'janji syurga" paling tragis.! peeerhhh... bulih pukul criter pondok buruk. > rosyam nor n fauziah nawi.

apa aku dok merapu nih.!

Aku said...

Sepa,
aku pun tgk yg eman manan tengah ejas nak kawin 4, lepas ceraikan yg sorang tu (gantikan tempat...

aku tak nak tgk la cerita seterusnya. terlalu drama... ye la, eman manan cuma pernah kain dgn OG jer pun... pernah.

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com