Thursday, August 25, 2011

Itu bukan kerja kita....

.


persisten...





Satu hari itu, aku luangkan masa ke pejabat rakan. Sedang aku duduk-duduk, ada seorang sahabat lain datang untuk menyiramkan air ke pokok itu. Pada mulanya, aku tak rasa apa-apa. Tapi bila aku lihat pokok itu tak berdaun, aku tersenyum sendiri.


Dalam fikiran aku ketika itu, kawan aku itu hanya menjalankan tanggungjawab untuk menyiram tetapi tidak melihat realiti (tentang pokok itu yang dah tak berdaun atau mungkin telah mati) yang ada di depannya. Seperti sesuatu yang bersifat prosedur dan tanpa ada 'jiwa' ketika berbuat demikian.


Aku tanya dia, kenapa perlu disiram?


Katanya, selagi ia tegak berdiri, ia masih ada harapan untuk hidup dan berdaun. Tugas kita cuma siram air. Hidup dan matinya bukan kerja kita.



Aku terpaku. Lalu aku minta dia ulang-siram untuk ambil fotonya supaya aku dapat kongsikan padangannya kepada semua.









.

18 comments:

SHIMI said...

memang aku sokong bro.

tasekM said...

minum.
tapi tak makan.
keras ke batang pokok tu...?
ke ada gaya nk mereput...?




.

cheqna said...

aha..betul gak kata dia...
hidup mati bukan kerja kita

kucingorengemok said...

lakonan semula, macam slot kisah benar ye...

Hasri bin Hasfa said...

tersiksa jiwa aku dengan pendapat kawan ko tuh. terlalu pasrah.!

kita siram supaya pokok hidup. tapi dia siram sebab disuruh siram.

kalau dia dok kat belantara cam aku nih, aku agak pokok2 yg berbanir tuh disiramnya jugak kot...!

arrrggh... tolooooonnng.

Hasri bin Hasfa said...

dino,

ko perasan tak, sekarang pukul 12.12 tengahari.

.

tasekM said...

org lelaki baya2 ko nih mmg kepala dah nk 'terang' eh...?

:p



.

Aku said...

Shimi,
terima kasih bro.. selamat hari raya bro...



TM,
mungkin keras kut batang dia tu... aku tak rasa lak.... aku bukan gay.




cheqna,
tu sebab aku terpana sekejap bila dia cakap macam tu..



KOG,
kisah ni memang benar-benar berlaku.... hahaha



Sepa,
dia amat bertanggungjawab...

aku perasan... dan sejak kkul 10.55 tadi ko asyik belek blog..

ko dah keluar hutan ek? ko dah mula masak ayam dalam buluh ke? cuti.....?





TM,
weh.. dia tu pangkat abang dan pangkat senior tu... pangkat besar tapi humble siram pokok...

ehem....

jeb said...

'siram'...hidup atau tak, kita serahkan pada yang Esa.

haha...

AZANI said...

sek, baya baya kita tu maksudnya zam sebaya dgn kita semua?


dan yang lebih penting aadakah zam pun kadar terang dan tipis cam aku?

tumpang lalu zam


utk ni ntri
zam , pa yang ia kata sebenarnya adalah apa yang kau sendiri nyatakan secara direct atau kias dalam tulkisan samada komen atau ntri, cer rujuk.


mungkin kau cuma tersentak sikit, tak jangka jawapan itu sebenarnya....usaha atau effort yang utama, berkesan atau tidak, ????

tasekM said...

azani,
aku kata baya2 dia.
bukan baya aku.
aku jauhhhhh lebih muda.

tak gitu kog?

ehem!



.

AZANI said...

ekcuali zam ni dah 4o ke? sek.. tak gitu kog ehemmmmmmmmm

AZANI said...

ishhh ini blog zam...ku.....tumpang lalu bro...

kog ehemmmmm.....
tas ehm.

Aku said...

Jeb,
betul tu jeb.. betul tu..


Azani,
Aku baya -baya anak dia jer... dia jer yg tak nak ngakku... dengki.




TM,
Eleeeh..... adik ko lagi muda dari ko kan?





Azani,
aku belom lagi.. lamaaaaa lagi.... jauh lagi nak hadapi mid-life crisis... hahaha

AZANI said...

aku dulu pun masa 39 cakap cam tu gak...


sekarang baru nak mandi minyak zaitun, limau nipis, keapa...

Aku said...

Azani,
Ooo.... aku lama lagiiiiiiiiiiii... hahaha

AZANI said...

5 kau masih lagi..... he he...macam aku 4 aku yang datang kendian dah lama mula cuma tunggu satu lagi...

Aku said...

Azani,
oh tidaaaaaaakkkkkkkkkk....!

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com