Saturday, September 3, 2011

Sepagi di Pekan Sabtu...

.

Sungguh tak sangka pasar tani yang aku panggil Pekan Sabtu (setiap hari sabtu) penuh dengan orang-orang yang berbelanja barang-barang dapur. Lebih pelik apabila makcik-makcik yang belakang rumahnya boleh dibuat zoo pun masih beli pucuk paku, pucuk ubi dan keledek.


Aku beli daun Geti, keledek dan jantung pisang berangan untuk aku bawa pulang ke S.Alam. Aku lainlah. Kalau aku nak bertani pun, benih kena disemai atas angin.


Sedang aku pilih-pilih keledek, ada seorang makcik tua sedang bertinggung, yang giginya entah tikus mana yang curi, juga sedang memilih-milih keledek yang dilambakkan di atas tanah dengan beralaskan guni baja. Mungkin nak dibuat inti Karipap Pusing. Tak mungkin dia nak buat 'potato chips'.


Melihat keadaannya yang tua, berselipar reput, berkain batik lusuh dan  berbaju kurung ala-kadar seperti itu, aku syak dia dari golongan yang dhaif. Makcik tua itu suruh peniaga itu timbang keledeknya. Murah. Tak sampai pun RM10. Bila peniaga itu pulangkan semula plastik penuh keledek itu, aku pun unjukkan bakul aku pula untuk ditimbang. Keledek pada tangan peniaga itu bertukar bakal pemiliknya.


Semasa aku hulurkan duit untuk bayar harga keledek aku, aku terniat untuk bayarkan sekali keledek orang tua itu. Lagi pun aku hulurkan not yang besar, biarlah dibayarkan sekali tetapi lidah aku kelu. Aku terkujat apabila lihat makcik tua itu masukkan seketul lagi keledek ke dalam plastiknya semasa peniaga itu menoleh ke belakang untuk melihat nilai timbangan keledek aku.


Orang macam ini pun ada.


Kemudian makcik tua itu bangun lalu mengeluarkan dompet duit lusuhnya. Mula-mula dia buka zip yang pertama, aku terkujat lagi apabila di dalamnya ada berlapis-lapis duit yang aku rasa not RM50. Tangan makcik itu menyelak sehelai-sehelai kertas warna biru dan merah. Bila tak jumpa, dia buka zip yang satu lagi, dia selak-selak duit kertas dan dihulurkan kepada peniaga itu.


Hmm.. memang ada orang macam ni......








.

4 comments:

AZANI said...

zam , ada

caraje beza
kopergipasir gudang nanti kat depan deret bank, yang parkir di parkir berbayarsemua kereta cam aku,yang parkir di tepijaloan utama merc, alphard,volvo,humvee pun ada,beza 60kpang,parkir berbayar berlambak kosong, tepi jalan bersesak....

sepa said...

tikus curi gigi.! kah kah kah

ibundo said...

sebabtu jangan nilai orang dari luaran. Aku syak banyak lagi not not kat bawah tilam dia tu.
selamat hariaya zam. banyak bawak benih ubi balik shah alam? hehe

Aku said...

Azani,
apa yg dalam fikiran dia org yang suka buat macam tu ek? tak adakah perasaan bersalah? aku peliklah...



Sepa,
versi nusantara tk=ikus yg curi...
bukan pari-pari gigi... hahahaa



Kakpah,
Selamat kembali kak.
Ubi keledek baru nak membesar ... kat leher, kat perut, kat bawah dagu.... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com