Tuesday, November 8, 2011

Jerih Seorang Petani...

.

Beban yang berat... untuk memberi makan makhluk Tuhan jenis orang

Berjalan di dalam sawah, meranduk selut lumpur dan air sedalam paras lutut dengan beban seberat 30kg bukan kerja yang mudah. Pinggang sakit menampung beban, dalam masa yang sama urat belikat bekerja keras untuk mengimbangi beban dibelakangnya. Mereka perlu berjalan berekar-ekar luasnya. Kalau nak tahu bagaimana rasanya, silalah cuba berjalan di dalam selut atau paya yang sedalam lutut, atau cuba pergi ke tepi pantai berselut yang sedalam paras lutut.


" sekarang ni, nak cari duit di bendang amat payah...."

" racun sekecil ini..." tambahnya lagi sambil menunjukkan sebotol racun ulat 400ml.

" harganya RM35..." keluhnya.


Pesawah generasi kedua sepertinya memang mangharungi hidup yang sukar. Sawah yang dulunya 6 ekar kini menjadi lebih kecil setelah dibahagi-bahagikan apabila ayah-ibunya meninggal dunia.


" harga racun dan baja semuanya naik. subsidi padi pun dah mula kena potong sedikit demi sedikit...." keluhnya lagi.

"... padahal beras ni makanan asas orang kita, tapi harga padi tak naik-naik... macam mana nak hidup? dah lah harga padi tak naik-naik, nak bayar upah mesin rotor yang ikut luas tanah sawah, upah mesin menuai yang ikut berat padi, beli racun rumput lagi yang 2-3 jenis ikut jenis rumput, beli racun perosak lagi yang ikut jenis perosak juga. bukan boleh beli satu racun untuk semua. racun macam itu ada tapi kerajaan tak kasi sebab bahaya kepada orang yang makan beras nanti..."

"... semua kualiti nak tinggi, racun itu tak boleh, racun ini tak boleh... tapi harga padi tak naik-naik. harga beras tak juga naik-naik. macam mana nak naik? baru beriya-iya nak dinaikkan, kerajaan bagi ancaman nak import beras dari Siam banyak-banyak..." lagi dan lagi.

" pelik sungguh, kenapa nelayan diberi subsidi diesel? kenapa pekebun-pekebun lain ada macam-macam subsidi? tapi subsidi padi dah mula kena potong... dia orang nak makan roti dengan ikan je ? "

" sawit pun lebih untung daripada padi. kerja pun senang. musuhnya tak sebanyak padi...."


Aku bertanya, kenapa tak tanam kelapa sawit di tanah sawah itu?

" kalau tanam sawit kat tanah sawah nanti kena saman... tak boleh. kerajaan marah "



Aku syorkan kepada dia, pajak tanah sawah orang lain dan buat secara besar-besaran. Mungkin untungnya lebih banyak. Bayangkan kalau 1 ekar boleh dapat 1 tan ( 1 tan padi harganya lebih kurang RM700, belum ditolak upah mesin tuai dan perbelanjaan dan satu musim padi adalah 4 bulan).


" bukan boleh macam itu. modal nak banyak. bukan setakat itu, yang lebih penting tanam padi ini kena nasib. ikut cuaca. ikut musim. kalau tersilap langkah, habis semua modal...:"

"..contohnya, musim lepas. tanah aku yang 3 ekar dapat 2 tan lebih. ada yang buat 6 ekar tapi dapat 1 setengah tan saja..."


Aku tanya, kenapa boleh jadi macam itu?

"... cuaca dah berubah. bila cuaca berubah, musuh pun payah nak diagak...."




Diselubungi kabus beracun... risiko keracunan terpaksa dihadapi



Apa yang aku dapat fahami, bersawah padi mempunyai risiko yang besar. Lebih besar dari ladang kelapa sawit. Padi amat bergantung kepada faktor cuaca. Jika cuaca tak menentu, kerja dan modal selama 4 bulan akan lenyap. Terlalu banyak pembolehubah dalam pertanian jenis padi ini...




.

6 comments:

@xiiinam said...

Turut merasa jerihnya, kerana aku isteri dan anak petani...

Aku said...

cklah,
aku pernah merasa jerihnya meng'empok' padi tengah malam...

errr... abang-abang aku yang buat sebenarnya, tugas aku bawakan air dan makanan, selebihnya aku main hempas-hempas badan atas longgokkan jerami padi.. best!

tasekM said...

aku tak pernah berbendang.
tapi suka sgt tgk sawah padi...



.

Aku said...

TM,
... tu sebab ko takut pacat kan? kan? hahaha

sepa said...

rm700 satu tan. bermakna jika dikering dan dikupas jadi beras, rega dlm 70%x50% atau lebih kurang rm2 satu kilogram.

tapi...

apsal aku beli yg 5kg reganya rm21.50 atau rm4.30 satu kilogram...

oh... padiberasnegara...!!!

Aku said...

Sepa,
Yesss......!

Itu upah menyimpan beras di dalam gudang-gudang mereka....

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com