Thursday, November 3, 2011

Potong atau kacip.... ataukah ketip?

.


Kuku jari tangan aku jenis yang hujungnya sama panjang dengan hujung jari. Maknanya, paling pendek yang aku boleh potong ialah setakat 1~1.5mm daripada hujung jari. Lebih daripada itu, aku meraung-raung dan guling-guling keliling bukit akibat kesakitan.

Maaf, aku tak boleh nak tunjukkan foto jari. Walaupun ianya bukan aurat bagi aku tapi boleh jatuh hukum juga kalau ada yang jeran sampai memekik-mekik kerana ghairah terlampau. Aku maksudkan lelaki-lelaki yang spesis nak berarak untuk ' seksualiti merdeka '...



Dulu...

Semasa aku kecil sehinggalah ke tahap nak masuk sekolah menengah, Emak aku yang potongkan kuku aku. Aku tak pasti sama ada wujud pemotong kuku di rumah atau tidak, tapi memang Emak akan guna gunting cengkih Bapak. Emak potong kuku aku sambil aku berbaring letak kepala di atas ribanya. Kalau pun ada pemotong kuku yang khas itu, aku akan sorokkan kerana best lagi kalau Emak potongkan. Lepas di gunting, Emak akan guna gunting itu juga untuk kikis dan tumpulkan bekas potongan yang kasar atau tajam. Ada tekniknya.


Pada satu hari itu, hari sekolah, aku kantoi semasa cikgu periksa kuku. Katanya, kuku aku panjang. Padahal baru kelmarinnya Emak dah potong kuku aku. Cikgu suruh potong lagi dan esoknya aku akan diperiksa semula. Aku dah gubra.


Wuih..! Masa dulu gerun kepada cikgu bawah sedikit sahaja dari gerun kepada Emak. Aku tak gerun sangat kepada Bapak sebab dia sayangkan aku lebih.. dia tak pernah pukul aku. Emak sahaja yang suka cubit ketip semut api sebab dia geram kegebuan aku kat perut ...


Bila cikgu dah pesan macam itu, aku minta dipotong lagi. Mungkin mata Emak dah semakin tua, Emak tak boleh nak potong kuku aku terlalu pendek menggunakan gunting cengkih. Lagi pun, struktur kuku aku yang seksi macam itu, kebarangkalian untuk tergunting daging jari adalah tinggi.


Aku merajuk. Puas Emak dan Bapak pujuk tapi takut aku kepada cikgu melebihi segala pujukan itu. Sampai ke senja aku tak masuk ke rumah. Aku sandar-sandar di tiang bawah rumah. Aku duduk-duduk di tangga rumah sambil memegang gunting cengkih Bapak. Maknanya, sepnajng itulah juga Bapak tak boleh gunting cengkih untuk rokok daunnya. Mungkin dia guna gigi kut.


Akhirnya, Bapak suruh pesan kepada cikgu yang Bapak minta maaf kerana tak dapat nak potong kuku aku lebih pendek sebab dah malam. Kalau cikgu marah juga, nanti Bapak akan pergi ke sekolah terangkan kepada cikgu.


Bila ada jaminan macam itulah baru aku masuk semula ke dalam rumah. Aku beralah dengan jaminan itu.



err... mungkin juga kerana perut aku dah lapar....? Emak masak sedap !






.

9 comments:

tasekM said...

aku yakin esoknya bapak tak datang pun sekolah, kan...?
pandai bapak psiko ko...

:)




.

Aku said...

TM,
Haah.. mana ko tau cerita nih?

Sebenornya, cikgu tak check pun esoknya. Cikgu zaman dulu, sekali dia gertak memang budak2 buat punya. Tak payah nak re-confirm...

@xiiinam said...

Alalalala...merajuk pula si Nanang tu ya! Hehehe...


Potong atau ketip?
Bukan sembelih?

Aku said...

CKlah,
itu guna pisau...
itu sembelih muncung.. takotttt!

AZANI said...

kukuku mutant

sisinya mencengkam isi

sepa said...

potong pun-bukan.
kacip pun-bukan.
ketip pun-bukan jugak.

.
gunting. ya gunting. gunting kuku...

.
eh!, manjanya... nak cubit.!

.

Aku said...

Azani,
tu merana sokmo tuh...



Sepa,
ko cubitla pipi aku... aku geget karang!!

Fadhilah Maarif said...

anak manja rupanya ye... :)

Aku said...

FadhilahM,
hik hik hik...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com