Wednesday, February 1, 2012

Kalau nyawa boleh dinilaikan dengan wang, berapakah harganya?

.

Soalan pertama, kalaulah boleh dinilaikan dengan wang, bagaimanakah caranya?

Salah satu cara mudah yang aku terfikirkan sekejap tadi ialah dengan menilai pendapatan yang kita terima selama kita hidup. Jadi, senang ceritanya, kalau pendapatan akhir yang diterima sebelum mati ialah RM 5,000 sebulan atau RM60,000 setahun dan hidup selama 60 tahun, jumlahnya ialah RM3,600,000.

Oleh kerana kita bermula dengan sifar (0) pendapatan untuk 19 tahun pertama dan kenaikan pula boleh dikatakan malar setiap tahun kecuali beberapa ketikanya naik pangkat dan tangga gaji pun melompat, maka senang cerita kita offset pendapatan pertama pada tahun 1 (lahir) dan kita anggap jumlah pendapatn tahunan itu menaik secara linear sehinggalah RM60,000 setahun pada tahun yang ke-60.

Jadi, coraknya adalah 'baji' atau senang cerita, pendapatan yang kita kira RM3,600,000 itu dibahagikan kepada 2. Oleh itu, jumlah pendapatan seumur hidup ialah RM 1,800,000 atau RM1.8 juta!


Secara mudahnya, nilai nyawa kita ialah RM1.8 juta.


Soalan kedua pula, apakah kaitan jumlah pendapatan seumur hidup itu dengan nilai nyawa?

Untuk senang cerita juga, jumlah pendapatan itulah yang kita gunakan untuk menyelenggara nyawa kita iaitu makan, minum, pakai, rumah dan kesihatan. Juga dikumpul sebagai harta yang mana harta yang menjadi milik sah juga adalah nilai kepada nyawa yang juga penama kepada harta itu.

Dan secara logiknya, nilai potensi tidak perlu diambil kira dalam menilai nyawa. Sebagai contoh, kecantikan, kemontokan, kegagahan, kecerdikan, kepandaian, kemachoan dan sebagainya hanyalah potensi sehinggalah ianya digunakan untuk menghasilkan pendapatan. Dengan kata lain, potensi itu telah menjadi aset nyata yang mana telah pun dikirakan di atas tadi sebagai pendapatan.



Baiklah, balik kepada soalan pokok iaitu berapakah harga nyawa kita?


Yang menjadi persoalannya sekarang, berapakah 'nilai' nyawa kita yang sebenar?

Semestinya nilai RM1.8 juta itu AMAT RENDAH  jika dibandingkan dengan nilai beberapa teguk air susu ibu dan kasih-sayangnya...




Huhuhuhu... ibuuuuuuuuuuuu...

Selamat Hari Ibu.






.

4 comments:

Anonymous said...

selamat hari ibu?

Nizam.Ariff said...

Manje,
eh, belum lagi ke????

Owh.. aku ni sakit, dah pelupa jadinya. kesan ubat agaknya...

tasekM said...

kira ikut gaji?
ntah berapa sen la harga nyawa aku ni gamaknya..




.

Nizam.Ariff said...

TM,
aku tak kata gaji, kira ikut pendapatan... tak kiralah, berniaga ke apa ke... tapi itu contoh yangsenang, ikut gaji

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com