Saturday, March 24, 2012

Kisah Hantu Penanggal di Kampung Parit 4/6L di zaman Jepun

.


Malam itu, rumah berdinding papan itu akan menerima tetamu baru. Kesan-kesan peluru senapang Jepun masih panas melubangi dinding itu. Pagi tadi, rumah papan itu dihujani peluru sesat tentera Jepun yang bertempur dengan perajurit Tanah Melayu. Entah berapa orang yang gugur, Seman tak kisah. Dia hanya menyorok di dalam kepok di bawah rumahnya. Dia hanya fikirkan isterinya yang sarat mengandung. Lewat petang tadi, air tuban isterinya sudah pecah.


Bidan Lijah dah diberitahu awal-awal agar bersedia dan Seman telah pun memaklumkan kepada Bidan Lijah petang tadi juga. Bidan LIjah yang sudah tua dan berpengalaman menyambut kelahiran hampir separuh penduduk kampung memang telah menduga sejak awal lagi yang tetamu bakal datang bukan seorang tetapi dua. Seman terkejut, membulat matanya. Tak mungkin kembar kerana perut isterinya bukanlah besar sangat pun.

"Bukan.... bukan itu maksud aku, Seman."

"Habis tu?"

"Aku nak kamu panggil Bomoh Kulup sekali, sekadar berjaga-jaga. Aku dah tua, dah tak larat. Kamu panggil dia je untuk bantu aku tengok-tengokkan bini kamu tu nanti"

Seman bingung. Kenapa sampai berbomoh pula sedangkan isterinya hanya nak beranak? Namun begitu, dia tetap menjemput Bomoh Kulup.


Selepas masuk waktu Isya', Seman pun mendengar raungan bayi dari dalam bilik. Dia hanya duduk berjuntai kakinya di veranda bersama Bomoh Kulup yang tersenyum dan mengucapkan tahniah kepadanya.

"Perempuan..." jerit Bidan Lijah dari dalam bilik tidur.

"Perempuan lagi.... berderet anak perempuan dah ni..." bisik hati Seman.

"Hah! Pergilah masuk. Biar aku tunggu tetamu kedua malam ni."

Seman melangkah masuk ke biliknya, meninggalkan Bomoh Kulup dengan dupa berbara dan kemenyan bukitnya. Seketika kemudian, angin mula bertiup kencang.


Sehingga tengah malam, Bomoh Kulup dan Seman masih menunggu tetamu keduanya tetapi masih belum muncul-muncul. Seman sebenarnya tidak pasti apa yang dimaksudkan oleh Bidan Lijah dan Bomoh Kulup tetapi demi menjaga perasaan orang-orang tua itu, Seman turutkan sahaja asalkan isterinya selamat bersalin.


Bomoh Kulup bersandar pada dinding sambil menghembus asap rokok daun nipahnya. Angin masih kencang di luar tetapi di dalam rumah Seman itu sungguh sunyi. Bomoh Kulup hairan kerana tetamu kedua tidak datang menjengah lagi. Biasanya, pantang ada bau darah orang bersalin, pasti dia datang. Bomoh itu merasakan ada sesuatu yang tidak malam itu.


" Uri tembuni anak kamu tu kamu dah tanam?"

" Belum. Belum dibasuh lagi pun."

" Laaa... kenapa tak ditanam cepat-cepat. Dimana kamu letaknya?"

" Ada kat bilik air diluar sana tu..." muncung Seman.

" Dah, jom kita turun. Bawak lampu suluh." ajak Bomoh Kulup.


Langkah mereka berdua berhati-hati dan perlahan seperti mahu mengendap anak dara mandi di bilik air. Dari celah-celah lubang di pintu bilik air itu, Seman mengintai. Dia amat terkejut apabila ada kepala dengan rambut yang mengurai panjang sedang menjilat-jilat uri dan tembuni anaknya yang masih berdarah. Mahu sahaja Seman menjerit tetapi dia masih boleh bertahan. Dadanya berdebar kencang.


" Patutlah dia tak naik ke rumah. Makanannya ada di sini." bisik Bomoh Kulup ke telinga Seman yang pucat lesi.


Mulut Bomoh Kulup terkumat-kamit membaca mentera yang Seman tak faham maksudnya. Tiba-tiba pintu bilik air tak berkunci itu ditendang oleh Bomoh Seman kuat-kuat. Dengan sekali tendangan sahaja, pintu bilik air itu terkuak lebar. Cepat-cepat Seman menyuluh kepala berambut panjang itu.


Lembaga itu cuba terbang keluar tetapi Bomoh Kulup sudah 'pagar' bilik air itu. awal-awal lagi Jadi, kepala berambut panjang itu hanya terkatung-katung bilik air itu, tak boleh ke mana-mana. Seman terkejut melihat lembaga yang amat mengerikan. Tali perutnya berjurai-jurai dan berbau amat hanyir sedangkan lidahnya terjuntai panjang dan berdarah. Mukanya seperti mayat, pucat tetapi matanya merah menyala apabila terkena suluhan Seman.


" Kamu lagi...! Aku dah bagi amaran kepada kamu, Maimon tetapi kamu ni degil!"


Maimon? Kepala Seman terus terbayangkan Kak Maimon janda berhias yang tinggal di hujung kampung. Rupa-rupanya, Kak Maimon mengamalkan ilmu hitam. Sungguh Seman tak sangka.


" Aku bukan kacau sesiapa pun, Kulup. Aku cuma... cuma nak minum sikit je.." tiba-tiba kepala berambut terurai panjang itu bersuara.

" Minum sikit kata kamu? Kamu tu minum darah tau tak?! Darah! Pengotor sungguh...!" bentak Bomoh Kulup sungguh-sungguh.

" Kamu tak tau, Kulup. Kamu tak tau..."

" Apa yang aku tak tau? Aku dah tau kamu memang amalkan ilmu ni lama dah. Aku dah pakat dengan Bidan Lijah nak tangkap kamu lama dah. Hah! Sekarang aku dah dapat kamu..."

" Tolonglah, Kulup. Aku bukan buat apa-apa pun. Lagi pun... lagi punnn...."

" Lagi pun apa? Apa?"


" Aku cuma nak minum darah uri tembuni tu je..."


Kak Maimon tiba-tiba merintih hiba. Perasaan sedih tiba-tiba menyelubungi bilik air itu. Seman terasa hairan kerana kini dia tak rasa takut pun.

" ... aku cuma nak minum Stem Cell ... itu je..." tambah Kak Maimon.

" Stem Cell ? Apa tu?"

" Itulah, kamu tak tau... ilmu kamu belum cukup lagi, Kulup...."







.

10 comments:

ckLah @xiiinam said...

ya lah....zaman sekarang orang ambil stem sel....hantu penanggal nak minum apa?
Ni yg orang kampung letak daun mengkuang blkg rumah ni ya....



***marah ckLah ya?

Aku said...

cklah,
kalau letak daun mengkuang bukan setakat hantu penanggal,kepala orang pun boleh tersangkut...

aku pernah tersangkut di belukar yg penuh dengan pokok mengkuang.... perghh... payah betul nak keluar... habis rabak baju...

tasekM said...

kah kah.

kak maimon... pakai SKII la...

:p



.

sepa said...

hahaha... kalau nak STEM CELL, kena isi borang la kak Maimon.!!!

*lucu weh...

Aku said...

TM,
tak mainlah SKII lagi dah...

sekarang main bio-stem cell je... keh keh keh...



Sepa,
Kesian kak Maimon, dia nak awet muda jugakkkk.... hahaha

cheqna said...

hahahahahaha
sabo jela

hani@debumelukut said...

tersengih sorang sorang...

Aku said...

cheqna,
;)... hahahaa



Hani,
cerita - cerita zaman dulu....
hahaha

cik kaki ketawe said...

hahahaha..memang rosak minda betul...

Nizam.Ariff said...

Cik kaki ketawa,
Tapi betullah pasal stem cell tu kan? Hahaha...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com