Saturday, March 31, 2012

Kisah seram di bilik mayat di Hospital Teluk Intan






Hasri terkedek-kedek berjalan di belakang Doktor Rasyid dan pembantunya, mengejar langkah mereka berdua yang berjalan dengan agak pantas. Itu hari pertama dia berada di Hospital itu. Setepatnya, itu malam pertama ia menjalani latihan di hospital itu. Mereka bertiga melewati koridor kecil yang menghubungkan bangunan utama kepada bangunan yang lebih kecil. Malam itu dia akan melihat bagaimana bedah siasat dilakukan. Perasaan teruja berbaur seram memaut tangkai hatinya, berbuai-buai hatinya digayut takut.


" Kita ada kes baru, dok..." Hasri terdengar pembantu itu melaporkan kepada Doktor Rasyid.

" Kes bunuh? " tanya Doktor Rasyid.

" Tak.... Eksiden Motor. Mangsa terperosok di bawah treler. Kena gilis..."


Hasri terkedu apabila mendengarkan itu. Dia bakal seorang doktor tetapi dia masih merasa ngeri jika terpaksa berdepan dengan mayat yang berkeadaan sebegitu. Sebaik sahaja pintu bilik bedah siasat dibuka, udara sejuk menerjah keluar, menyapu wajah Hasri. Sejuknya menggigit ke tulang pipi. Terngiang-ngiang cerita kawan-kawannya tentang bilik bedah mayat, tentang perkara-perkara aneh dan seram yang berlaku di billik itu.


Di atas meja besi tahan karat itu terbujur sekujur mayat ditutupi sehelai plastik putih. Pembantu itu pun menarik plastik putih itu. Hasri ternganga apabila melihat keadaan mayat itu yang sungguh mengerikan: kaki kanannya telah putus, sebelah kanan tubuhnya sudah melepek seperti terhempap benda berat, lehernya terkulai dan mungkin tengkuknya telah patah, kepalanya kemek manakala kulit mukanya seperti ditarik menyebabkan mukanya terherot seperti disiat.


Doktor Rasyid tidak membuang masa, dia terus mencapai gunting dan perkakasan lain manakala pembantunya menolong mana-mana yang perlu. Hasri hanya berdiri di sebelah Doktor Rasyid. Dia tak dibenarkan menyentuh apa-apa buat kali ini. Doktor Rasyid menggunting pakaian mayat dengan berhati-hati. Darah masih mengalir, belum beku. Pembantu itu pun segera jirus darah tu dengan air, darah itu pun mengalir ke satu sudut meja besi lalu mengalir turun melalui sebatang paip dan hilang entah ke mana. Bau hanyir menusuk hidung. Darah manusia memang hanyir.


Sebaik selesai mayat itu dibogelkan, Hasri dapat lihat tubuh mayat itu seperti dikecai-kecaikan. Tiba-tiba Hasri seperti melihat kaki mayat itu bergerak-gerak. Dia tersentak lalu melontarkan pandangan terkejutnya kepada pembantu itu. Pembantu itu hanya tersenyum memandang Hasri.

" Itu perkara biasa... tak ada apa-apa..." kata pembantu itu.


Doktor Rasyid menoleh sebentar kepada Hasri. Dari balik topeng putih itu, Hasri dapat rasakan doktor tua itu tersenyum menyindirnya. Hati Hasri bercelaru. Kaki mayat itu masih menguit-nguit seperti mahu bangun. Debaran jantung menggetarkan dadanya. Kali ini, tangan kiri mayat itu pula yang bergerak-gerak. Berbagai-bagai cerita seram yang pernah didengarinya kembali ke kanvas imaginasinya.


Tak lama kemudian, Hasri terdengar bunyi seperti orang mendengus. Cepat-cepat Hasri renung mulut mayat yang herot itu, mana tahu kalau-kalau mayat itu yang berkeluh-kesah. Sungguh besar dugaannya di bilik mayat, sama seperti cerita-cerita yang didengarinya sebelum ini.

" Saya... saya dengar macam....."

" Shhh....! " pembantu itu memotong kata-kata Hasri.

" Tapi... "

" Shhhh...!!! " kali ini pembantu itu sedikit jengkel dengan Hasri.


Tiba-tiba, bau busuk seperti telur tembelang menusuk hidung Hasri. Dia hampir tersedak dan lemas apabila tercium bau busuk itu. Dia pun memekup hidungnya sambil menoleh kepada pembantu itu. Sepantas itu juga pembantu itu menjegilkan matanya, membulat.


" Aku kentut... " kata Doktor Rasyid dengan selamba.







.

20 comments:

tasekM said...

menyesal pulak rasanya baca n3 ko pepagi nih.

sekarang jugak aku nak pergi membasuh kain baju...

:p





.

Fadhilah Maarif said...

haha..cerita seram, tapi akhirnya membuatkan saya ketawa.

terima kasih. ehem!

sepa said...

kureng asem...!

punya la nerbes... hahahaha...

eh ada sorang Hasri, jugak, pernah memandikan mayat, di bilik mayat. ko tau tak.?!

mayat arwah toknya yg dilanggar lari masa toknya menyeberang jalan di Selayang...

.

Aku said...

TM,
Hujan la kat Melaka wehh...
tak payah la basuh baju banyak2.. mandi pun tak payah.. sejukkkk...



FadhilahM,
bahagia kalau ada yang tertawa.
err... kenapa ada ehem-ehem tu? hahaha




Sepa
Sejak bila tok Hasri ada kat Selayang?

Azira Mohamad said...

chaittt...
Dari awal suspen gila..
ingtkn mangsa kemalangan tu hdp balik ke apa.
Rupa2 nya.. hmmmm...Dok. rasyid pun.
aku senyum sorang2 je.

Aku said...

Azira,
yang dah mati akan hidup balik tapi di akhirat nanti la ,... hahaha

yang Hasri tu pun gelabah semacam...

malau said...

intro untuk next buku ya?

Aku said...

Azani,
tak de nyer...

saja je buat sketsa...

Der Tiramisu said...

hahahhaahhaha.
bikin suspen...

Unknown said...

haaaiiiihhhh....
Silaaannn,,,
Kena jebakan betmen ane gan,,,

Unknown said...

haaaaaiiiihhh...
Sialaaaann....
Kena jebakan betmen ane gann,,,
#tomprok

Nizam.Ariff said...

D.Tiramisu,
Saja seronok-seronok je buat cerita nih... hahaha

cik tenggiling said...

hahahaa..... lawak betul

Nizam.Ariff said...

cik tenggiling,
;)...
Salam.

Mohamad Suffie Sufi said...

Hahahaha..lawak2..ending xbleh tahan..hampeh..suspen je bace..

Nizam.Ariff said...

Mohamad suffie sufi,

Hehehe.... ;)

Mohd Fadly said...

Naharom tol!

Nizam.Ariff said...

Mohd Fadly,
keh keh keh...

jihan batrisa said...

Tatut

jihan batrisa said...

Yker

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com