Monday, March 19, 2012

Melepaskan kebebasan yang terkurung...

.

Orang ramai kata, kita semua terkurung tanpa pasung kayu, tanpa jeriji besi. 'Orang ramai' tu merujuk kepada satu puak yang berdiri dan berlari di atas aspal di celah-celah bangunan bertingkat-tingkat.



Terkurung juga termasuk maksud kehidupan yang rutin, yang hari-hari adalah seperti hari-hari lainnya. Rutin yang membosankan. Kalau rutin itu menyenangkan, ia dikatakan hobi pula. Terkurung dalam pagar rutin juga bisa membuatkan hati-hati merintih menginginkan kebebasan. Namun, " kebebasan tiada lagi. Hanya ilusi.", kata Wings.



Tiada kebebasan yang hakiki kini. Kebebasan adalah bergantung kepada mulut yang membicara, bergantung kepada jiwa yang merasa.



Oleh itu, jangan pilih mana-mana calon parti daripada parti-parti yang berlakon dalam drama  politik.


Marilah kita pilih calon dari mana-mana parti bebas kerana sudah tentu calon-calon parti bebas itu sudah merasa dan tahu erti kebebasan... keh keh keh...






.

15 comments:

sepa said...

kawan aku pernah berkata, sekiranya rutin kerja, kita rasakan seperti terkurung-tiada-kebebasan, dan kita sering bercuti tuk mencari damai, - bermakna kita di dalam kapitalisma.


*bagus gak idea ko, pilih yg dlm parti bebas dan yang bebas, biarkan mereka2 yg terpilih berbincang sesama mereka2 yg bebas2 utk merencana dlm fikir2 yg disatukan...

peeerh... sekalisekali membebel, best gak arrr...

.

Aku said...

Sepa,
tu la... tengah drive pegi keje tadi aku dapat ilham pasal bebas ni...

tasekM said...

pilih saja la...
ko bukan daftar mengundi pun, kan..?

:D



.

Aku said...

TM,
salah satu sebabnya, pasal kat tempat aku tak ada calon yang bebas.. yg pernah mengecapi kebebasan... hahaha.. alasan

JomShoppingDotCom said...

aku dah daftar undi...

bila cek online, x daftar pulak! tensen...tensen...

JomShoppingDotCom said...

aeron,

lupa nak cakap..selamat hari isnin...

tas, sepa...

selamat juga...

Temuk said...

Yg ada ni memang masing-masing berlakon, walau sikit, hehehe. Tapi kalau yg bebas menang, nanti dia betul-betul (sebab tak pandai berlakon) buat kerja secara suka hati - bebas - pula. Lagi pun kalau seketul dua saja si bebas menang, macam mana nak tubuh kerajaan! Kakang kena timbang-timbang 'timbang' atau suluh-suluh 'bulan' juga. Camne?

Aku said...

JSDC,
aku nak order pump tu ok tak?
sepa pun mungkin nak... keh keh keh...




Kang Temuk,
tu la, kalau bebas sangat nanti terbabas lak... kalau ikutkan teori, bebas mesti perjuangkan orang bawah dan tak perlu berjuang mengikut polisi parti atau pucuk pimpinan. yang membuat polisi calon bebas adalah golongan bawahan... tapi itu teori la...
bab nak buat kerajaan, payahlah. tapi, elok buat sikit-sikit... zoom in kepada setempat dulu...

Aku said...

BK,
lupa lak... aku syak dia org tau yg ko nak pangkah parti bukan pilihan... tu sebab pendaftaran ko dimansuhkan... kakaka

buah kedondong said...

alamak! janganla kantoikan aku kat sini..hehe

meh sapa2 nak oder pam tu bgtau aku yer...

Aku said...

BK,
kakaka.... kalau badan aku 2 tan boleh la guna pump tu... hahaha

sepa said...

eh Dino, ko nak aku pam apakah.?... :p

Aku said...

sepa,
minyak kelapa sawit la...
kalau tak pun, ko punya kolam air untuk masak kelapa sawit tu...

Wanpetunjuk said...

Betul jugak kan.....

Hahahaha....tunggu parti nama-nama calon partibebas lah klu mcm ni...

Aku said...

Wan,
err.... ko jangan ikut aku... aku dah berpatah arang dgn politikus ni... hahaa

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com