Sunday, April 8, 2012

Tatacara mengira markah Muhasabah diri berdasarkan 5 perkara...

.

Dia datang dengan lenggang-lenggoknyaaaaaaa..... dia datang...!


Aku, dan mungkin juga kita, telah sebati dengan hadis riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi mengenai 5 perkara dalam hidup ini iaitu:
  1. masa sihat sebelum sakit,
  2. kaya sebelum miskin, 
  3. lapang sebelum sibuk, 
  4. muda sebelum tua,
  5. hidup sebelum mati

Tetapi aku tak pernah update the 'checklist', dan mungkin juga sesetengah daripada kita. Jadi, aku nak kemas-kinikan senarai tersebut. Aku gunakan skala 1-10, di mana 1-belum lagi dan 10- pasti. Jadi, kalau skala 5 membawa maksud, separuh tanda-tanda telah pun ada.

Tak perlu takut atau gentar. Terima sahajalah relitinya dengan dada terbuka. Lagi pun, ini juga adalah salah satu cara muhasabah diri.


Penilaian mengikut 5 perkara:



1. Sihat sebelum sakit - aku dah mula sakit-sakit badan. Bukan sakit demam atau sakit yang jenis datang dan pergi. Sakit yang begitu memang lumrah bagi manusia. Sakit yang aku maksudkan di sini ialah sakit yang akan kita tanggung sehingga mati. Hmm.... nampak gayanya dah mula ada. Jadi, aku berikan skala 4.

2. Kaya sebelum miskin - oleh kerana aku mengamalkan gaya hidup yang sederhana selama ini, aku masih boleh makan-minum dan berjalan sana-sini dengan agak selesa. Namun, apabila aku berpindah rumah nanti, aku dapat rasakan keselesaan aku akan terjejas sedikit. Aku berikan skala 2.

3. Lapang sebelum sibuk - ini sudah tentu! Walau masih sempat untuk beribadah yang wajib dan sunat muakkad, amat payah untuk buat sunnat yang lain. Adaaaaa jer benda nak dibuat. Bila aku tilik balik ke belakang, masa aku banyak dihabiskan untuk bekerja dan menyelenggara kehidupan serta harta-benda seperti kemas rumah, kena repair kereta, nak beli bedak sejuk, nak beli baju, nak shopping barang-barang rumah. Bila dah ada barang-barang rumah, setiap barang tersebut perlu dijaga pula. Perlu dibersihkan, perlu dipastikan keselamatannya. Benarlah kata Sayidina Ali (R.A), ilmu menjaga kita tetapi harta terpaksa kita jaga. Jadi, tak perlu dipertikaikan lagi. Aku bagi skala 10 terus.

4. Muda sebelum tua - eheeemmmm....! Boleh ikut umur nabi (63 tahun) atau umur yang diberkati (70), namun aku guna skala life expectency di Malaysia (75 tahun untuk lelaki) aku dah melangkau ke skala 6!

5. Hidup sebelum mati - yang ini payah untuk diskalakan. Kalau diikutkan paling patut skalanya cuma 0 (hidup) dan 1(mati). Tapi, kalau diikutkan dengan senarai no.1 (sihat sebelum sakit) dan no.4 (muda sebelum tua), aku letak skala 6. Ini bermakna, kemungkinan untuk mati semakin tinggi.




Pemarkahan:

Kalaulah semua  senarai itu dinilaikan dengan 'telah berlaku sepenuhnya' maka markah penuh adalah 10. Jadi, jumlah markah ialah 50.

Mari kita lihat markah aku... 4 + 2 + 10 + 6 + 6 = 28.
Bersamaan dengan 56%

Maknanya, aku telah lebih separuh jalan meninggalkan KESEMPATAN yang telah diberikan. Ini juga bermakna kesempatan yang aku ada hanya tinggal 44% sahaja!!!

44% sahaja lagi..??!!!

Ironinya, aku hanya boleh berusaha memperbaiki 3 pembolehubah sahaja iaitu Sihat-Sakit, Kaya-Miskin dan Lapang-Sibuk manakala 2 lagi langsung tidak boleh.

Dan yang lebih ironinya, walau pun aku dapat perbaiki 3 pembolehubah itu menjadi skor terendah, 2 pembolehubah lagi itu tetap berjalan seperti detik-detik yang berlalu...

Detik-detik yang berbunyi Tik! Tok! ... Tik! Tok!... Tik! Tok!....




Berapa markah anda?




.

9 comments:

Tijah said...

takut mau kira.

malau said...

skala sama tapi nilai 1 bagi tiap individu rasanya berbeza

sepa said...

kejap. sebelum nak kira, aku nak tanya.
*tuan Ci'eM aku, skala braper.?!
kalau dia cuma skala 7 atau lapan, skala aku mgkn dpt 1perbillion jeh. :p

.

cheqna said...

nak kira ke tak nak ni
hurmmm

Aku said...

Tijah,
kira senyap-senyap je... takpe...




Azani,
skala memang berbeza mengikut persepsi masing-masing. Yang penting, kita dapat lihat hidup kita dari satu sudut yang lain...



Sepa,
ko jangan nak kaitkan dgn orang lain.. ko kira diri ko tu je dulu...




cheqna,
kira je.. jangan tak kira.... heehehe

haniaiman said...

bagus utk peringatan diri akak sendiri..thx dpt share.

Aku said...

ladyD,
sama-samalah kita ingat mengingati...

tasekM said...

ko tolong kirakan utk aku bulih..?

keh keh.




.

Aku said...

TM,
aku kira markah ko 20%.
Maknanya, ko masih ada peluang 80% kesempatan dalam hidup ko untuk berbuat sesuatu yang baik dan bahagia..



errr.. itu aku kira masa umur ko 17 tahun la...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com