Saturday, June 16, 2012

Arit... pisau tradisi memotong padi

.

Dalam salah satu entri yang lepas-lepas, aku ada bercerita tentang sawah padi dan sejenis pisau khas yang digunakan untuk menuai secara tradisional (selain penggunaan 'ketam'). Dalam entri itu juga, aku ada katakan yang aku gagal cari foto pisau khas itu.

Sekarang, aku dah jumpa. Ini dianya...






Aku jumpa 'Arit' ini di muzium Shah Alam. Tersangkut elok dan memang biasanya ia diletakkan begitu.







.

8 comments:

ckLah @xiiinam said...

Kecik kecik dulu...takut bebenor dengan keling bawa arit. Hehehe



Kriiiiiiiiing, posto! Posto.
Pagi tadi posmen hantar 'JIWA JIWA YANG PARAH'!


KESUWOOOOON! TERIMA KASIH DIK!

tasekM said...

garit ko tau..?

hehehe...




.

ckLah @xiiinam said...

Tasek,
garit dengan joren sama tak?





:-)

tasekM said...

cklah,
garit tu tinggi lagi martabatnya.

ha ha.





.

Nizam.Ariff said...

Cklah,
sama-sama... baca sikit-sikit ya, simpan sikit untuk esok-esok.. hahaha


Orang kata dulu-dulu Arit juga untuk potong kepala budak sebab nak dipersembahkan kepada jin untuk buat 'piling' jambatan.... hahaha




TM,
ko tak makan durian lagi ke?
aku baru pekena 3 biji.. burpp!
berkiraplah aku malam ni .. panasssss... keh keh keh

sepa said...

aku tak pernah tengok menatang nih.
dari bunyi dalam sebutan namanya, benda nih
matanya bergerigi... betul tak.?!

ϟ Zeera AzZahra said...

mcm pisau getah... cuma tak hujung tu je len. hehehe.. <3

Nizam.Ariff said...

Sepa,
ko mana ada jumpa padi kat tempat ko, tu sebab ko tak tau kut..



Zeera,
haah, betul tu... dan matanya bergerigi macam gergaji...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com