Wednesday, October 10, 2012

Sebuah potret usang tergantung pada dinding papan

.



Aku telah 'terserempak' dengan lukisan ini di sebuah rumah milik seorang tua di Melaka, ketika berhari raya di rumahnya pada hari raya nan lepas. Ianya tergantung pada dinding papan. Melihat kepada keadaan potret itu, ianya pasti telah lama digantung di situ.

Ada sesiapa yang pernah lihat potret seorang budak berketurunan barat ini?


Kali pertama aku lihat potret itu semasa aku masih belum bersunat. Itu pun di rumah seorang kawan yang abangnya sangat pandai melukis. Aku tak tengok potret yang asal tetapi aku cuma tengok potret yang dilukiskan semula menggunakan pensel oleh abang kawan aku tu. Aku suka sangat tengok muka budak itu yang comel tetapi seperti iras orang yang telah dewasa. Bermata redup dan bibir yang sedikit cemik.

Kenapa aku suka potret ini?
Kerana ada iras-iras wajah aku masa aku baya-baya budak tu...





Ok.
Sila ambil baldi...


.

21 comments:

Lady Windsor said...

Wakaka...sebenarnya ko nak kata ko comel kan? Kan? Ok aku cayerrr....Ko tau tak pipi macam tu sedap dicubit weiii!

CiKPuaNLawA said...

dulu kat rumah kita pon ade satu gambo budak nih....


masa kite kecik2 kite ingat gambo along kite... rupanya bukan.... hahahaa....

tasekM said...

sekarang jugak aku nk tgk gambor ko baya2 budak tu.
cepat letak.




.

sepa said...

aku dapat bayangkan, la ni hang mesti iras2 John Wayne. :D

oshinz said...

amboi segak sangat aih.. hehehe.

Nizam.Ariff said...

LW,
orang kata pipi aku masih tembam macam tu.. orang yang kata... keh keh keh


CPL,
maknanya, gambor tu dah lama la eh...



TM,
nanti aku selak balik kat celah-celah mana ... mana aku simpan gambar aku masas tengah baby... hehehe




Sepa,
mungkin kut...
mungkin juga macam Aaron Ajis...



oshinz,
bukan segak tapi comel... cute... hahaha

Linda Ismail said...

hadoilaaaa...

baldi, tempayan, kolah semua tak mampu tampung dah wehhh

Nizam.Ariff said...

Linda,
muntah kalau masuk tempayan.. biar lama2 boleh jadi pekasam tak?

atau budu?

LydSunshine said...

Eh, gmbr ni. Femes dulu. Ada beberapa gmbr seumpama ni lagi kan? Baldi tu aku nak gunakan utk serkup kepala ko. Heheh.

cHeRyNa PiReS said...

eh, yeke?
mesti anda seorang yg comel satu waktu dulu. ataupon masih comel?

apapon...biarlah potret comel dr potret berhantu yg hilang hidung mata bila2 saja.

Linda Ismail said...

kalau jadi pekasam, ko sanggup makan?

Nizam.Ariff said...

LyDS,
eh.. jangan serkup aku. nanti org tak nampak, terus histeria orang ramai... hahaha



Cheryna,
Hah? ada ke potrait camtu?



Linda,
kita eksport la ... bisness pe.. haha

Lady Windsor said...

ehh hello...budu daripada ikan bilis tau..bukan sebab muntah dari kecomelan ko masa baby ehh...wakakaka...adehhh la sakit perut aku nak membayangkan mencubit pipi budak comel yang mak dan kakak yang cebok..haishh!

Linda Ismail said...

eeewwwwwww

Nizam.Ariff said...

LW,
dengki la tu ... hhahaha



Linda,
alaa.... masa muntah tu dalam perut ko, tak de la pulak eeewwww...
hehehe

Aishah Jahirah said...

owh comelnya dia masa kanak2 dulu....hehee

TiranaAduka said...

salam bro.
Ta pun agak gak. Tapi agak buruk mujur dlm plastik..

Salam kenal dari tirana aduka

TiranaAduka said...

lagi satu..gambr org tgh berdoa lelaki ..

Jna marcello said...

kenapa tak terus nak bgtw muka awk sama dlm potret itu? malu??? heeee

ckLah @xiiinam said...

Sungguh. CkLah pernah tengok. Lamaaaaa dulu. Tapi tak ingat di mana. Rasanya masa sekolah menengah dulu, pada penanda buku....

Nizam.Ariff said...

Aishah,
hmm.. percayalah tu sangat... hahahaa


Tirana,
salam kembali.
Orang kata itu potret the crying boy....berhantu... hahaha



Jna,
ok laa.. banyak sangat yg cabar nih... hahaha



cklah,
ada buat penyelidikan tadi.
rupa2nya potrettu dah lama... tahun 1950an... dan ada kisah mistik di sebaliknya.... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com