Tuesday, March 26, 2013

Nasib Pelajar kita, anak-anak kita: Pengeluaran versus Penawaran

.

Tadi ketika mesyuarat pagi, kami selitkan perbincangan tentang statistik pengeluaran pelajar-penawaran tempat belajar. Statistik mudahnya seperti berikutn (nombor mungkin tidak tepat tetapi asasnya sama):




Calon SPM 2012 - 472,541 orang; yang mendapat 'A' - dalam 3%
Jumlah tempat di kolej/universiti awam yang ada untuk mereka hanyalah 156,000
Maka selebihnya perlu ke swasta.

Dan yuran pengajian di swasta lebih kurang 3- 4 kali ganda berbanding dengan awam.




.

14 comments:

faraherda.razalan said...

Gagagaggagagagaga....

ummuaidan said...

persaingan tinggi zaman sekarang nie nak dpt tpt..kalo zaman kita dl2 blhlah gak selit kurang2 credit lebih dr 5 tu..

Nizam.Ariff said...

fara,
masuk tadika senang sikit...



ummuaidan,
tu la...
kena siapkan duit la masukkan ke swasta

Ellie Mariana Abdullah said...

Dengar kata Inst. Perguruan tempatan pun, nak 10A. Banyaknya saingan..

Nizam.Ariff said...

Waterlily,
cemana ek?
takpe, yang penting dia org jadi manusia yang berguna. Kalau belajar tinggi2 pun tapi jadi manusia perosak, tak guna juga...

ckLah @xiiinam said...

...makin sengit saingan.

Aishah Jahirah said...

keje dulu pastu baru sambung blaja pun alternatif yg oke gak...skang zaman yg agak sukar dapat kerja yg sesuai...

Nizam.Ariff said...

cklah,
kat mana saingan yang kurang sengit agaknya? merantau ke situ...


Aishah,
Kalau dah dapat duit, beli motor...
dah dapat motor, tak ingat nak belajar dah... hahaha

eh, aku dulu beli motor semasa belajar.. elok je..

Kniedaz said...

mak bapak kena simpan sama...harapkan pinjaman belum tentu cukup..pelajar sekarang banyak demandnya..dulu-dulu hp/laptop/dll tak ada..sudah save banyak

Nizam.Ariff said...

kniedaz,
betul tu.... makan pakai sahaja dah RM300 sebulan, itu belum kalau nak sewa rumah dan beli motorsikal...

Daddy Ziyyad said...

kau kerja apa Nizam?

Nizam.Ariff said...

Daddy Ziyyad,
kerja bedah-bedah mesin dan jentera...

sepa said...

PiTiPiTi'eN kan ada...!

Nizam.Ariff said...

sepa,
kalau dapat...dan wujud lagi pada masa anak2 kita nanti...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com