Sunday, June 23, 2013

Demonstrasi ketekunan

.

Tekun.
Menyimpan tradisi untuk generasi akan datang...


Membuat tembikar cara tradisi India... sebuah demonstrasi




.

8 comments:

the malay male said...

kemahiran yg perlu ada kesinambungannya

Nizam.Ariff said...

the malay male,
mungkin ada tetapi dah ada elemen teknologi dan mass production kut...

LydSunshine said...

Dulu dlm tv selalu kuar dokumentari cara nak buat labu sayong. Cenggini la gaya dia.

Nizam.Ariff said...

LyDS,
masalahnya, tanah liat tu bukan tanah biasa kan? Aku tengok warnanya warna putih, bukan merah atau kuning..

Daddy Ziyyad said...

kat mana kau tgk ni? kat pasar tani sek 13 shah alam?

Nizam.Ariff said...

Daddy Ziyyad,
Kat floria... depan pentas presenbahan tradisi tu... kat are jual-jualan bunga

sepa said...

kat lab dulu, ada guna benda alah nih. mula nak kena uli tanahliat (itu jam tak guna tanahliat dr tanah tuh, kita guna kaolin+feldspar+silika) - buang angin katanya. pastuh campak kat tengah2 Potter Wheel tuh. ramas2 bg bulat dulu. slow2 cucuk buat lubang. mula2 ok la, bila dah makin menipis, mula nak nak terherotla... tapi, aku bijak, aku tak buat dinding jd nipis, - sblm terherot, aku berhenti... pastuh nak keringkan lg... pastuh nak bakar lagi... ukir lagi... pergh.!...


.

Nizam.Ariff said...

sepa,
tapi wheel ko tu guna motor letrik, yang ni tak... guna roda kuasa je...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com