Sunday, June 9, 2013

Ikut cakap kita, cakap orang lain bagaimana?

.

Ini, katanya, seekor itik Serati.
Itik yang sering dijadikan perumpamaan dek kerana suara serak-seraknya.





Apalah salah yang ada pada suaranya?
Suaranya memanglah begitu.
Bayangkan kalau dalam sejuta, tiba-tiba ada seekor yang bersuara merdu
seperti Siti Nurhaliza... dan menyanyikan lagu 'Itik Gembo-Gembo'...

Aku pasti, seluruh komuniti Itik Serati akan mengutuk suara itik yang seekor itu.
Kata mereka, mungkin, 'dah nak kena sembelih agaknya'...




.

11 comments:

Lady Windsor said...

itik serati ni dagingnya sedap weii..liat tapi empuk..acaner tu..boleh bayang dak?

Nizam.Ariff said...

LW,
aku tak pernah makan daging itik serati. orang kata bau dagingnya hamis...

CiKPuaNLawA said...

mungkin iteh serati tu dah telan strepsils sekotak... tu yang sore nya merdu sekali...
huhuhu...

seumur hidup saya blom pernah makan itek mahu pon angsa ...

ummuaidan said...

Hehehe..suara serak2 tuh suatu identiti bg mereka..tgk manusia pun jeles..:)

Nizam.Ariff said...

CPL,
Tak pernah makan itek?
Apa kata sekali makan kat kedai Chinese Muslim, itik panggang... atau pegi ke Chan Badullah, ada nasi itik...



Ummuaidan,
Tu la... bagi masyarakat Serati, anak dara bersuara serak2 gitu boleh mintak hantaran puluh-puluh ribu .. hahaha

Daddy Ziyyad said...

Laaaaa..ini rupa nya itik serati...

Ayam serama aku tau..
Hari ni, aku dah kenal itik serati :)

Nizam.Ariff said...

Daddy Ziyyad,
aku pun baru berkenalan dengan itik serati yang warna putih. dulu2 aku kenal itik serati yang kaler macam-macam tu je...

ASH said...

Nasi itik kat chan abdullah bangi tak sesedap mana pun di tekak aku...... tapi masakan lain ada lah yang sedap..

Nizam.Ariff said...

Ash,
kadang2 tu dah kering sangat... rasa2nya dah terpanggang lama kut.. kalau dah kering rasa macam makan kertas sotkabo pun ada...

ASH said...

Kertas suratkabo???
.
.
.
.
Udah kita jadi kambing.....makan kerotas..

Nizam.Ariff said...

Ash,
Haah, gitu le gamaknya kalau terlebih kering... hahaha

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com