Wednesday, July 24, 2013

Juadah berbuka yang ringkas dan siap dalam 5 minit...

.

Sejak awal Ramadhan pada tahun ini, selain daripada kurma dan air, aku makan juadah yang ringkas ini...





Susu, beberapa keping roti atau biskut lemak, taburkan kismis kecil dan kismis hitam besar dan biarkan seketika agar susu itu diserap oleh roti atau biskut tadi. Dalam foto di atas itu, aku taburkan juga 'lentil'. Mungkin sesetengah orang, adunan ini kemudiannya dibakar pula tapi aku lebih suka makan dengan cara begitu sahaja.

Boleh disediakan dalam 5 minit sahaja... tetapi sediakan paling tidak 15 minit sebelum berbuka.




.

14 comments:

cik kaki ketawe said...

aku kalau berbuka dengan makanan ni konfirm sebulan daripada sekarang emmang kurus lah aku...aku ni orang kampung jati wehh...nasi wajib dalam kehidupan seharian...

ummuaidan said...

ini mcm makanan orng dlm pantang nie..hehehe

cinta said...

macam sedap. lentil tu ape?

Yunus Badawi said...

Ringkas dan berkhasiat.

Cepatlah turun berat badan kalau mcm ni..... ngeeee

Nizam.Ariff said...

cik kaki ketawe,
Eh, jangan salah faham.. itu untuk berbuka sahaja. Lepas solat nanti barulah balun nasi ... hahaha


Ummuaidan,
ye la... nak jaga perut. Nanti nak pakai bengkung pulak la... hahaha


Cinta,
Lentil tu sejenis kekacang... aku pun tak tau kacang apa tapi macam kacang parpu. aku beli kat kedai orang Arab...


Yunus Badawi,
Aku rasa lepas raya nanti ada yang call suruh jadi model iklan sabun mandi... keh keh keh

Kniedaz said...

kuruslah perut..teballah poket

Nizam.Ariff said...

kniedaz,
lepas tu makan nasik pulak la ... hahaha

Daddy Ziyyad said...

Dengan syarat, lepas maghrib tak makan nasi, nescaya segaklah kamu di hari raya Aidilfitri..

haha..

Nizam.Ariff said...

Daddy Ziyyad,
tu yang sedih tu...
nasi makanan ruji... hahaha

khairunnisa said...

looks delicious, btw feel free to visit my blog k!, done followed =)

Lelaki said...

haha gitu2 je yer.

jeb said...

ni extreme diet ni..haha

t.a.t.a said...

kalau dah namanya Malaysian, memang nasi juga dikejar nya.


Nizam, snap gambar pagi raya eh. nak tengok segak tak?


ahahahaaa..

Nizam.Ariff said...

Kharunnisa.
Thanks for coming. Dah visit pun...

Lelaki.
Simple yet sedap.

Jeb,
Blom extreme lg... yg extreme berbuka minum air paip kat kolah masjid je....


Tata,
Takpe la, aku segak kat mata mama je.... hehehe

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com