Sunday, July 28, 2013

Monolog malam sekuntum mawar merah

.

Malam ini sunyinya berbeza sekali
Degup jantungku berirama melati
Warnanya putih, bersih, tampak seri
Tapi kelopaknya pernah kucarik, kugentas
Kubuang disepanjang lorong itu
Tanpa wujud rasa sesal, malah
Derap kaki kurasa makin gagah.

Lalu kucari mawar merah
Kerana aku tahu dia ada di situ
Setiap langkahku, setiap pintu kuketuk
Sesiapa jengah kan terkulai layu
Melutut dikaki, merayu-rayu
Meminta belas, namun
Aku rentap bayang-bayang
Dari kujur-kujur tubuh terluka mereka
Dan kutaburkan kelopak mawar
Dikujur tubuh-tubuh kaku itu.

Langkah demi langkah kuhayun
Kelopak mawar merah jatuh bersusun
Disepanjang lorong jelek itu
Semakin banyak bayang-bayang mengekoriku
Memaut kaki, memaut hati mati
Sampai saatnya aku terfikir, sampai bila?
Hidup pincang fikiran begini
Sunyinya menyusun kenangan
Dalam kotak fikiran.

Cukuplah, aku sudah penat mengumpul mimpi
Asyik hilang disambar mentari pagi
Tiada ertinya untuk aku terus mencari
Jika jiwa tiada seri
Lantas aku putuskan
Tanpa perlu kujelaskan
Suatu pengakhiran
Diantara dua batang nesan.

Malam ini memang berbeza
Kerana aku serahkan kau sekuntum mawar merah
Nanti tolong kau cabut kelopaknya
Kau bacakan semulia-mulia bahasa
Dan taburkan di atas kujur tubuhku yang parah.




.

2 comments:

PutriPurnama said...

Malam yang menghimpun seluruh tenang
Satukan sepi mu menjadi doa
Semoga langkah menjadi santun.

Andai ada kudrat yang tersisa
Semaikan reranting mawar merah
Ada mungkin ia akan subur semula
Memberi mu kuntum tidak putus berbunga..
Lalu
susunlah menjadi jambangan indah
Hiaslah pusara insan tercinta.

Nizam.Ariff said...

Puteri,
Terlalu bnyk luka luka dalam dada yang tak sempat sembuh...

Papan Iklan

Papan Iklan
Homestay. Klik Imej

Join

BlogMalaysia.com